Khamis, 4 Disember 2008

Seminar Pemantapan Kurikulum Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Peringkat Kebangsaan



sebahagian dari peserta seminar yang datang dari seluruh pelusuk negara


Assalamualaikum..Didoakan semoga 'sahabat blog' saya sekalian sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu hendaknya.

Sebenarnya, saya sedang berada di Tiara Bech Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan kerana menghadiri Seminar Pemantapan Kurikulum SABK Peringkat Kebangsaan bermula 3 - 5 hb. Disember 2008. Pada asalnya yang dijadual menghadiri seminar ini adalah Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman, tetapi oleh kerana beliau dan juga Pendaftar Sekolah Agama dalam lawatan kerja ke Sarawak, maka saya selaku Timbalan Pendaftar, pada ketika ketiadaan Pendaftar mahu tidak mahu mesti bertanggungjawab menggantikan beliau walaupun saya masih tercedera. Apatahlagi, Bahagian Pendidikan JHEAIK hanya ada dua orang pegawai di antara 30 kakitangan yang ditempatkan di situ.

Bersama pembentang kertas kerja4 Y.Bhg. Tn. Haji Abdul Rashid bin Othman, Yang Dipertua Majlis Pengetua dan Guru Besar SABK merangkap Pengetua Sek.Men.Agama Darussaadah, Titi Besi, Kepala Batas, Alor Star.

Di antara objektif seminar ialah :-

  • Mendapatkan data-data berkaitan dengan pelaksanaan kurikulum di SABK daripada pihak-pihak yang berkaitan.

  • Mendapatkan pandangan yang bernas dalam usaha menyelaras, memantap dan menyeragamkan pelaksanaan kurikulum di SABK seluruh negara.

  • Mencari titik-titik pertemuan di antara Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jabatan Kemajuan Malaysia serta pihak-pihak berkuasa agama negeri dalam usaha mewujudkan satu Kurikulum Agama Malaysia yang berkualiti dan diterima di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

  • Menjadikan SABK sebagai institusi terbaik dan mampu menyemarakkan lagi usaha melahirkan ulama yang berkualiti.
Bersama Ustaz Nasaruddin, orang kuat SABK di Kementerin Pelajaran Malaysia dan Ustaz Ahmad Azhari, orang kuat Bahagian Pendidikan di Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan


Seminar yang dianjurkan oleh Bahagian Pendidikan Islam KPM adalah dengan kerjasama Uni. Kebangsan Malaysia Pakarunding. Dalam seminar ini beberapa kertas kerja telah dibentang kepada para peserta dengan 'kertas utama' dibentang oleh Y.Bhg. Dato' Haji Dangiran Mustafa, selaku mantan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Pendidikan Islam) yang bertajuk "Program Pendaftaran Sekolah-sekolah Agama : Satu Sorotan". 'Ucaputama' seminar pula disampaikan oleh Y.Bhg. Tuan Hj. Abd. Rashid bin Ngah, Pengarah Bahagaian pendidikan Islam KPM bertajuk "Transformasi Pendidikan Islam Dan peranannya dalam Melahirkan Modal Insan Cemerlang".

Kertas kerja 1 disampaikan oleh Y.Bhg. Prof Zakaria bin Stapa, Dekan Fakulti Pengajian Islam, UKM bertajuk "Kajian Pelaksanaan Kurikulum SMAR dan SMAN".

Kertas kerja 2 bertajuk "Penyelarasan Kurikulum SMAR dan SMAN : Analisa Daripada Aspek Perancangan, Pelaksanaan Dan Perundangan" pula disampaikan oleh Y.BHG. Prof. Dato' Paduka Dr. Mahmood Zuhdi bin Haji Abd. Majid dari Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh, Kuliah Ilmu Wahyu dan Ilmu Kemanusiaan UIAM.

Kertas kerja 3 dibentang oleh Y.Bhg. Tn. Hj. Abrar bin Idris, Ketua Sektor, Sektor Kemajuan Sekolah Agama, Bahagian Pendidikan Islam KPM. bertajuk "Pemantapan Kurikulum : Satu Usaha Memperkasakan SABK".

Kertas kerja 4 pula disampaikan oleh Y.Bhg. Tn. Haji Abdul Rashid bin Othman, Yang Dipertua Majlis Pengetua dan Guru Besar SABK bertajuk "Penyelarasan Kurikulum Al-Azhari SABK : Cabaran dan Harapan". Beliau adalah Pengetua Sek.Men.Agama Darussaadah, Titi Besi, Kepala Batas, Alor Star.

Kertas kerja terakhir adalah bertajuk "Kurikulum Pendidikan Islam Malaysia : Satu Penanda Aras Peringkat Dunia" disampaikan oleh Y.Bhg. Asst. Prof. Dr. Adnan bin Abdul Rashid dari UIAM.











Tiada ulasan: