Selasa, 8 September 2009

MOGA KITA MANUSIA BERTUAH...

Salam Ramadhan dari kejauhan...

Pejam celik..pejam celik.., kita hampir meninggalkan sepuluh kedua dari bulan yang agung ini. Begitu pantas masa berlalu....

Bertuah dan berbahagialah bagi sesiapa yang merebut tiap kesempatan waktu yang terluang...melakukan yang terbaik ketika bertamu di bulan yang ditangisi pemergiannya dan dinanti-nanti ketibaannya oleh para salfussoleh dahulu Ridwanullah alaihim ajma'een.

Semoga kitalah orangnya yang bertuah itu...yang memperbanyakkan segala jenis kebaikan dan ibadah semata-mata ikhlas dan loba dengan redha dan janjian Allah SWT di bulan mulia ini. "Sesiapa yang mendekati Allah dengan ibadah yang sunat pada bulan Ramadhan, seolah-olah ia melakukan satu ibadah yang fardhu pada bulan yang lain. Dan siapa yang melakukan ibadah yang fardhu pada bulan Ramadhan, maka ia seperti telah melakukan 70 ibadah yang fardhu pada bulan yang lain"- Maksud hadis.

Semoga kitalah orangnya yang tidak akan solat melainkan secara berjamaah...Siang Ramadhan kita akan berpuasa dengan menjaga segala batas dan adab-adabnya...Kita akan merasai nikmat membaca dan bertadarus al-Quran siang dan malamnya....Kita akan merasa teruja dan bahagia diberi kesempatan mendirikan Qiyam Ramadhan...bersolat Tarawih pada tiap malamnya... Moga kitalah orangnya yang menjadi pemurah dan suka bersedekah...lidah basah selain dengan ayat-ayat cinta Allah kalamNYA dari al-Quran, kita akan banyak beristighfar, berzikir 'Lailaha illa Llah', berselawat kepada Rasulullah, menyantuni anak-anak yatim, berbuat baik kepada dua ibu bapa, kaum kerabat dan jiran tetangga.

Nabi menjelaskan " Bila tiba bulan Ramadhan pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu neraka ditutup serapat-rapatnya dan dibelenggu syaitan-syaitan"- Al Hadis.

Semoga kita bukanlah manusia malang dan celaka yang menutup pintu-pintu syurga yang telah dibuka seluas-luasnya, yang membuka pintu-pintu neraka yang telah ditutup serapat-rapatnya dan yang melepaskan belenggu-belenggu syaitan yang telah dirantai dan dibelenggu di bulan Ramadhan ini dengan maksiat, noda dan dosa yang kita lakukan pada bulan yang mulia ini.

Moga kitalah manusia bertuah itu....Di Ramadhan yang sangat bertuah ini!!..,Allahummajalna min rutaqa' syahri ramadhan..

Tiada ulasan: