Isnin, 27 April 2009

Ke Kementerian Luar Negara Dan Ke Kedutaan Mesir

Tanggal 21hb. April baru-baru ini saya menerima sepucuk lagi surat arahan dari pengurusan YINK supaya segera ke Kementerian Luar Negara di Putra Jaya dan ke Kedutaan Mesir di Kuala Lumpur untuk menyelesaikan urusan visa.

Setelah bersiap-siap dengan semua dokumen yang diperlukan seperti pasport, gambar dan juga salinan kad pengenalan serta surat beranak milik sendiri, isteri dan semua anak-anak, pagi berikutnya saya segera ke Putra Jaya dengan ditemani isteri.

Jam 2.50 petang baru saya sampai ke bangunan yang menempatkan Kementerian Luar Negara. Itupun setelah melakukan beberapa pusingan dan terpaksa membuat beberapa panggilan telefon. Maklumlah Putra Jaya kan luas dan kita pula jarang ke sana......Saya tersesat!. Alhamdulillah sebab En. Kharul Anuar pegawai yang menguruskan surat perakuan Kem. Luar untuk dipanjangkan kepada Kedutaan Mesir sedia menanti. Berdebar juga kerana urusan di kaunter Kem. Luar Negara rupanya berakhir jam 4 petang.

Setelah menerima surat perakuan dan sokongan dari Kementerian Luar, sebelum kaunter tutup saya sempat menyelesaikan urusan pasport R (Rasmi) untuk menggantikan pasport A ..... pasport sedia ada. Dengan bantuan En. Khairul semuanya jadi mudah dan saya sangat berterima kasih kepada beliau dan pada saya, Kem. Luar sangat beruntung punya seorang kakitangan seperti beliau. Setelah menerima lakaran peta lokasi Kedutaan Mesir di Kuala Lumpur dari En. Khairul dan setelah mengucapkan terima kasih saya meninggalkan bangunan Kementerian Luar menuju tempat penginapan.

Khamis, kurang lebih 9 pagi saya berlegar-legar di Jalan Tun Razak untuk mencari Jalan Ampang Dalam. Dengan bantuan kakak dan abang ipar yang mahir dengan selok belok jalan di Kuala Lumpur yang memberikan arahan/panduan melalui telefon, akhirnya saya sampai juga di Kedutaan Mesir. Terkejut badak juga membaca kenyataan waktu berurusan di kaunter yang bermula jam 10 pagi dan berakhir jam 12 tangah hari. Setelah beratur dan menanti giliran saya menyerahkan surat dari Kementerian Luar kepada kerani bertugas, saya diarahkan mengisi borang-borang untuk tujuan permohonan visa. Cukup melucukan kerana saya dan isteri terbongkok-bongkok mengisi borang di kaki lima tepi jalan raya kerana tiada meja atau kerusi yang disediakan. Syukur kerana abang ipar datang membantu....Almaklumlah sejumlah 9 borang dengan 9 keping gambar dan 9 pasport mesti diserahkan. Alhamdulillah saya siap menyerahkan borang dan dokumen berkaitan kepada kerani bertugas pada masa yang ditetapkan.

Jumaat sekitar jam 10.30 pagi saya dihubungi kerani bertugas di Kedutaan Mesir memaklumkan bahawa Pasport-pasport yang diserahkan kelmarin dah siap. Alahamdulillah walaupun visa diberi hanya untuk tempoh tiga bulan sedangkan yang saya pohon untuk tempoh dua tahun, sekurang-kurangnya saya, isteri dan anak-anak ada juga tempoh tiga bulan sebelum terpaksa menghadapi karenah lagi di Lembah Nil itu!

Tiada ulasan: