Ahad, 17 Mei 2009

MENGADAP AYAHANDA....

Sejak pagi tetamu silih berganti bertandang ke rumah...ziarah akhir sebelum keberangkatan saya sekeluarga. Hari ini hari yang dinanti anak-anak saya dan anak-anak di Lembah Nil....... 9hb Mei sampai jua. Antara yang sampai sahabat-sahabat rapat saya Us.Badruddin, Us.Mansor, Us.Zunnur bersama keluarga masing-masing. Tn.Syeikh Abdul Rahman juga datang bersama Us.Nawawi Hasan. Tak ketinggalan Pak Tam Us.Abdullah Hj.Din dan keluarga.

Sebelum masuk waktu Zohor cepat- cepat saya bawa isteri dan anak-anak mengadap buat kesekian kalinya ayanhanda saya di kampung. Sebenarnya awal-awal lagi mama dah bagitau yang ayahanda tak mampu ke airport malam nanti.

Ayahanda Haji Ahmad bersama cucundanya Ahmad

Kucupan terakhir...

Moga Allah panjangkan usia Ayahanda...

Kucupan tulus seorang menantu

Kasih sayang seorang Tok Wan yang tak pernah ada penghujungnya!

Panjang umur kita jumpa lagi....Wan!

Pertemuan terakhir dengan ayahanda sebelum saya dan keluarga meninggalkan kampung halaman, tanah kelahiran, apalagi dalam usia emas ayahanda yang mencapai lebih 85 tahun adalah detik yang sangat menyentuh perasaan. Saya dengan teliti mengamati tiap kata-kata dan pesanan ayahanda pada saya dan cucu-cucnya. Saya juga maklumkan pada ayahanda tentang pesan saya pada adik lelaki selepas saya yang baru pulang dari Lubnan berkenaan amanah saya andai berlaku sesuatu pada ayahanda sepanjang ketiadaan saya di tanah air....

Ayahanda begitu pasrah dan redhha dengan ketetapan ini. Pelukan dan dakapan akhir ayahanda begitu erat. Air mata lelaki saya tumpah bercucuran tanpa dapat ditahan lagi....Saya biarkan dan saya rasa puas bila kucupan di dahi ayahanda yang juga guru dalam hidup saya kali ini diiringi deraian air mata.....







Tiada ulasan: