Jumaat, 16 Oktober 2009

KE ZAQAZIQ

Salam rindu dari kejauhan...

12hb Oktober 2009, pelajar-pelajar Malaysia di Mesir dikejutkan denga satu kemalangan yang melibatkan sebuah van dan sebuah treler. Kemalangan yang berlaku di Lebuh Raya Belibis dari Zaqaziq ini melibatkan sejumlah tujuh warga Malaysia, dua warga Indonesia dan selebihnya rakyat tempatan.

Alhamdulillah, kerana dengan rahmatNYA mangsa kemalangan yang kesemuanya adalah penumpang dan pemandu van yang beroperasi mengangkut penumpang dari Zaqaziq - Cairo, Cairo - Zaqaziq itu, selamat. Pemandunya patah kedua-dua tangan manakala penumpang hadapan sebelah pemandu patah kedua-dua kaki dan selebihnya seorang rakyat Malaysia yang agak parah dan seorang lagi juga rakyat Malaysia patah sebelah kaki. Yang lain-lain termasuk dua warga Indonesia hanyalah cedera ringan. Kemalangan itu berlaku sebaik pemandu van yang sengaja memadam lampu dalam cuaca gelap menyalakan lampu kenderaannya dan tiba-tiba mendapati sebuah treler panjang sedang membuat pusingan U.(menjadi kebiasaan di Mesir, khasnya di luar kota banyak kenderaan berjalan menyalakan lampu sekali sekala!!!).


Di hadapan pintu Bahagian Kecemasan Hospital Uni. Zaqaziq

Saya bergegas ke Zaqaziq setelah menerima panggilan telefon yang memaklumkan tentang seorang pelajar perubatan tajaan Yayasan Islam Negeri Kedah YINK terlibat dalam kemalangan tersebut. Sebenarnya semua rakyat Malaysia yang terlibat adalah pelajar-pelajar perubatan dari Universiti Zaqaziq.




Dalam kawasan Hospital Uni. Zaqaziq


Terpaksa memakai 'pemegang tengkok'



Dahi Dr Syamsul terpaksa dijahit dua jarum

Pelajar tajaan YINK yang terlibat adalah pelajar sulung perubatan tajaan YINK di Zaqaziq iaitu sdr. Syamsul Bakri Osman yang juga merupakan Ketua Pelajar perubatan di Zaqaziq. Pelajar ini sedang belajar di tahun empat. Sedih mendengar kisah Syamsul yang bertukar tiga hospital dan dibiarkan hampir enam jam tanpa menerima apa-apa rawatan. Saya menziarahinya di Hospital Uiniversiti Zaqaziq. Syamsul akhirnya disahkan mengalami keretakan tulang belakang paling atas iaitu C1.

Selain Syamsul, saya juga sempat melawat beberapa pelajar yang sedang dirawat di sebuah hospital swasta di Zaqaziq. Ketika melawat pelajar di sana, saya bertemu dengan Profesor Dr. Omar yang bertanggungjawab terhadap semua pelajar-pelajar perubatan Malaysia di Universiti Zaqaziq. Lega mendengar janji beliau untuk melihat kebajikan pelajar-pelajar yang sedag diuji ini...


Bersama Prof. Dr. Omar, Pengerusi DPMZ dan sdr Hadi


 Kaki kanan Dr. Hadi pelajar Kedah yang memegang biasiswa N9

Semoga Allah SWT berikan kesembuhan yang cepat kepada mereka dan mereka semua dapat bersabar dan redha di atas ujian yang menimpa.

Tiada ulasan: