Sabtu, 2 Januari 2010

MUHASABAH TAHUN BARU

Salam rindu dari kejauhan...


Tahun baru muncul lagi ....1431 Hijrah dan 2010 Masihi..... 1430  maupun 2009 pula telah berlalu pergi, semuanya kini hanya tinggal kenangan...Manis ataupun pahit sudah tidak boleh diubah lagi. Peristiwa yang berlalu itu akan tetap kekal dalam lipatan memori ....Memori sebuah kehidupan. Ia adalah sejarah!!!


Maka, bertuahlah orang-orang yang bertuah...Beruntunglah mereka yang beruntung, yang menempa sejarah hidupnya dengan tinta emas., melakukan kebaikan demi kebaikan...kebajikan demi kebajikan.., melaksanakan suruhan  tanpa rasa jemu dan bosan. Pertamanya, sebagai hamba Tuhan yang Esa yang patuh taat beramal, ikhlas dan taqwa. Keduanya sebagai khalifahNYA ..sebagai anak, suami, ayah, isteri, ibu maupun sebagai pejawat awam, kakitangan biasa, kerajaan maupun swasta, pegawai tinggi atau pemimpin besar, semuanya...sholeh dan sholehah belaka!!!


Sebaliknya...Malanglah orong-orang yang malang itu.... Mereka yang rugi serugi-ruginya...Bila umur yang berlalu hanya diisi dengan kejahatan, maksiat, dosa dan kezaliman sedangkan masa yang berlalu dalam kehidupan ini tidak dapat ditebus lagi.! Mereka adalah orang-orang yang setelah melakukan kesalahan, sedikitpun tidak sesal dengan kesalahan yang dilakukan...Bahkan terkadang berbangga pula  dengan dosa yang mereka lakukan...Nauuzubillahi min zalik.


Semoga kitalah orang-orang yang bertuah itu...yang Allah panjangkan umurnya dan baik pula amal perbuatannya. Minta dijauhkan Allah dari terjerumus bersama mereka yang telah diberi umur yang panjang tetapi buruk pula amal perbuatannya...!

Apa ertinya harta yang banyak melimpah ruah..., kalau kita miskin ilmu, amal dan pahala. Apa gunanya pangkat jawatan glamour dan kemuliaan kalau kita hina dina dan tiada tempat  di hadapan Allah di sana nanti!!!


Justeru...Andai kiranya kita pernah terjebak dengan perangkap nafsu lalu terkhilaf melakukan dosa.., bersegeralah Istigahfar dan kembali pohon keampunanNYA. Kita tiada jalan lain kembali padaNYA melainkan dengan taubat yang nasuha. Usah bertangguh untuk berubah menjadi baik..untuk menjadi mukmin yang sholeh kerana mungkin hari ini adalah hari terakhir kita di dunia yang fana ini!


Jom berhijrah.....Siiruu 'ala barakatillah..!

Tiada ulasan: