Ahad, 5 Julai 2009

KETERBUKAAN TERPIMPIN

Salam rindu dari kejauhan...

Keterbukaan..satu istilah yang tiba-tiba menjadi sebutan sebahagian besar anak-anak Kedah di Lembah Nil ini khususnya yang tinggal di Kaherah sehingga diulas dalam ceramah seperti dalam sesi kuliah subuh baru-baru ini. Alhamdulillah kerana saya sendiri berpeluang mengikutinya.

Setelah memperolehi kepastian bahawa istilah ini baru sahaja muncul menjadi sebutan di sini yakni setelah saya menyebutnya, saya mengambil keputusan untuk menulis tentang perkara ini memadangkan ia bagaikan luka kecil yang punya potensi merebak menanah menjadi fitnah yang akan membengkak jika tidak segera dirawat! Sebelum ianya menjadi barah yang membunuh, maka lebih baik saya cepat-cepat menjelaskan keadaan..

Sebenarnya di antara perkara yang saya sebut dalam pertemuan saya dengan pimpinan persatuan pelajar khususnya Majlis Kebajikan Keluarga Kedah yang menghimpun seluruh barisan pimpinannya dari Badan Penasihat sehinggalah ke HEWI, dalam pertemuan pertama dengan mereka baru-baru ini ialah tentang isu keterbukaan. Sebagai seorang yang sudah berbelas tahun dalam perkhidmatan kerajaan di samping juga agak lama dalam medan dakwah di tanah air, saya melihat keperluan untuk semua pelajar di Lembah Nil ini untuk lebih bersifat terbuka... Boleh mendengar pandangan orang lain, menghormati kepelbagian , bersikap sederhana dan beberapa perkara lain. Saya juga tegaskan tentang pentingnya menyediakan diri agar cukup persediaan sebelum balik ke Malaysia satu hari nanti. Seorang pemimpin mesti mempunyai beberapa kemahiran yang penting seperti kemahiran berorganisasi, kemahiran komunikasi termasuk kemahiran keibubapaan selain berpandangan jauh...

Selain itu, saya menyebut tentang golongan mukhlisin yang dipimpin khususnya di kalangan akhawat atau mahasiswi.... Betapa mereka lebih perlu dibantu untuk perkasa dalam upaya diri, kemampuan komunikasi dalam berbahasa Arab ataupun mampu menyampaikan ilmu dengan yakin di hadapan orang lain....Saya kaitkan tentang betapa kurangnya pendakwah di kalangan ustazah di Malaysia dewasa ini yang pulang dari Mesir. Ramai yang tenggelam dan gagal berfungsi sebagai pemimpin walaupun di kalangan sesama gender di tanah air. Saya lontarkan kenapa kita tidak boleh membenarkan mahasiswi membentangkan kertas kerja, menyampaikan ceramah di hadapan siswa dan siswi dalam satu majlis yang diatur dengan beradab?

Pada saya, medan latihan adalah di sini manakala medan sebenar adalah di Malaysia nanti! Kalau seorang itu sudah membiasakan dirinya di sini, dia juga akan biasa di sana nanti! Bayangkan kalau kita sudah membiasakan siswa dan siswi kita dengan kemampuan dan upaya diri yang tinggi dengan mereka dibekalkan dengan kekuatan-kekuatan dan kemahiran-kemahiran tertentu, maka kita sebenarnya telah menyediakan generasi pelapis kepada para ulamak yang akan berbakti di tengah masyarakat nanti dengan berkualiti . Saya tegaskan, tentang keperluan memberikan perhatian yang besar kepada penguasaan ilmu samada moden dan turath selain program pemerkasaan pengusaan bahasa Arab dalam program-program yang disusun.


Malangnya, bila istilah keterbukaan yang saya lontarkan disalahertikan... Saya menyebut keterbukaan yang terpimpin! la dharar wa la dhirar... la tafrit wa la ifrat.! saya sebut tentang Wasathiyyah... Kita berinteraksi di dalam ruang yang dibenarkan Syari'at... Malanglah, bila ada yang menyebut Keterbukaan VS Biaah Solehah!! Seolah-olahnya keterbukaan yang saya lontarkan itu berlawanan dengan biaah solehah....Adakah tidak faham atau memang keliru atau pura-pura tidak faham ? Saya serahkan segalanya pada Allah SWT kerana saya hadir ke Lembah Nil ini hanya dengan cita-cita " memberikan segala yang terbaik untuk anak-anak di sini keranaNYA". Saya ingin melihat mereka pulang dan tidak "missing in action" sewaktu di sana nanti... Hilang tidak berbekas.....lenyap tidak berjejak!!! Saya ingin melihat mereka terus mampu dan relevan di tengah masyarakat di negara kita, dengan ilmu yang mantap dan kemahiran yang tinggi selain akhlak yang mulia!

Sesungguhnya, retorik dan sekadar berbangga dengan sejarah silam kita tanpa usaha bersungguh-sungguh menguasai apa yang sepatutnya sewaktu berada di sini...sewaktu sedang belajar di lembah ilmu ini, akan hanya menjadikan kita golongan terpinggir atau lebih jauh lagi "al-Mutasaqitun" bila pulang ke Malaysia nanti....!

Fikir-fikirkan...

Tiada ulasan: