Selasa, 18 Ogos 2009

DIANCAM H1N1...

Salam rindu dari kejauhan..

Sebaik sampai di rumah, saya bagai hilang tenaga...tubuh jadi lemah..hilang selera makan. Saya tidur mengambil kekuatan kerana menjangkakan saya akan kembali pulih apabila bangun. Maklumlah saya telah melalui perjalanan yang begitu jauh dan lama.

Jangkaan saya meleset rupanya. Saya sebaliknya demam panas macam demam kura... Bila saya bangun ambil wudhu' untuk solat, terasa sejuknya seolah sampai ke tulang hitam. Saya cepat-cepat masuk ke dalam selimut tebal. Ketika isteri saya panas, ketika itulah saya "mengkerekot" dalam selimut. Satu badan rasa macam dipukul, sakit dalam setiap sendi, hidung berhingus dan batuk berkahak selain terasa perit dalam kerongkong.


Dr. 'Alaa' dari Klinik Taysiir

Hospital khas untuk "selsema burung"

Selepas kuliah Syeikh Ashraf, saya dihantar ke Klinik Taysiir di mana Dr. Ala' yang membuat pemeriksaan memberitahu, saya " Masykuk H1N1". Malam itu juga saya dikehendaki ke hospital. Dengan membawa surat darinya, saya ke Hospital Shadril Abbasiah. setelah berjumpa Dr. bertugas yang siap menutup hidungnya, beliau arahkan pula saya ke Hospital Hamiyat Abbasiah sambil menerangkan hospitalnya hanya mengendalikan kes-kes selsema burung. Di Hospital Hamiyat, saya diterangkan prosuder untuk ditahan di situ untuk satu atau dua malam sementara menunggu keputusan setelah sesuatu dalam kerongkong diambil untuk diuji!. Oleh kerana saya diberi pilihan untuk datang besok, saya memilih datang pagi besoknya.

Allah tentukan, saya sekali lagi disuruh ke sebuah hospital lain bila saya hadir untuk daftar masuk di Hospital Hamiyat Abbasiah. Dr. muda yang bertugas dengan selambanya meminta saya ke Hospital Jirahat Al-Yaumul Wahid di Haiyyu Sadis. Rupanya hospital ini adalah sebuah hospital swsta seperti KMC atau PMC di Alor Setar. Sebelum masuk kita dikehendaki membayar seribu pound Mesir dan caj harian adalah LE500.


Dr. Suhair Ibrahim sedang membuat pemeriksaan

Sedang mengambil "bahan' untuk diuji..

Saya menyerahkan diri, setelah memikirkan ancaman H1N1 bukan satu perkara kecil walaupun isteri kurang bersetuju saya ditahan di wad. Maklumlah saya baru sahaja sampai dari Malaysia....Rindu belum terubat!! Doktor bertugas yang datang memeriksa berpakaian seperti orang naik bulan. Saya perlu menanti 24 jam setelah "sesuatu" diambil jauh dalam kerongkong saya. Saya hanya mampu berdoa...mudah-mudahan keputusan yang akan saya dengar nanti adalah NEGATIVE H1N1!!

Tiada ulasan: