Isnin, 31 Ogos 2009

SAMBUTAN KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 52

Salam KEMERDEKAAN dari kejauhan...

Tanggal 30hb Ogos 2009 selepas solat Tarawih, saya dan seisi keluarga bertolak ke Asrama Malaysia Abbasiah (ARMA) untuk satu majlis rasmi sempena sambutan Kemerdekaan Malaysia kali ke 52. Majlis yang turut disertai semua pegawai Kedutaan, Jabatan Penuntut, Pegawai-pegawai Negeri, pimpinan Persatuan Pelajar, pelajar-pelajar selain isteri dan ahli-ahli keluarga para pegawai yang hadir pada malam itu dianjurkan oleh Kedutaan Besar Malaysia Kaherah dan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah.

Sekeluarga di malam Merdeka di luar ARMA

"Mama" bersama sebahagian isteri dan anak-anak pegawai kedutaan yang hadir

Bertempat di dataran ARMA, majlis dimulakan hampir jam 10 malam. Majlis diisi antaranya dengan bacaan AlQuran, bacaan doa kemerdekaan, bacaan ikrar, bacaan puisi kemerdekaan, tayangan slideshow, lagu patriotik, persembahan pencak silat selain ucapan oleh Pengarah JPMK dan Kuasa Usaha Sementara di Kedutaan Besar Malaysia Kaherah.

Sesungguhnya "kemerdekaan " adalah nikmat kurniaan Allah SWT yang wajib disyukuri oleh kita semua... Secara ikhlasnya, memahami makna kemerdekaan yang sebenar adalah suatu yang dilihat masih menjadi masalah kepada sebahagian besar kita, generasi selepas merdeka ini. Dalam kata yang lain, anak merdeka memang masih perlu diRAWAT. Berapa ramai yang masih memahami merdeka dalam maknanya yang sempit... merdeka hanya difahami sebagai BEBAS dari belenggu penjajahan!!! Penjajah British yang menjajah negara kita...!!


VVIP dan VIP yang hadir

Andainya cara hidup kita, cara fikir kita, akhlak pekerti kita, pemikiran kita sama seperti penjajah yang telah meninggalkan negara kita 52 tahun yang lalu...Adakah kita layak dikatakan Merdeka? Apa merdekakah kita kalau kita bangga dengan Abraham Lincoln dan "tidak merasa apa" dengan Rasulullah SAW ? Apa merdekakah kita kalau kita merasa hebat dengan "bahasa penjajah" tetapi BUTA dengan "Al-Quran"? Apa merdekakah kita kalau kita cukup merasa bangga dengan pencapaian dunia kita, tetapi sedikit pun tiada dalam perhitungan kita tentang nasib akhirat kita ?

Antara pelajar-pelajar yang ikut serta

Sebenarnya...Islam datang memerdekakan kita..Islamlah yang mengajar kita makna kemerdekaan yang sebenarnya. Islam telah merdekakan kita dari penghambaan kepada makhluk... kepada menghambakan diri kita kepada Khaliq..kepada Allah SWT. Kita adalah hamba Allah yang dipertanggungjawabkan sebagai khalifahNYA di muka bumi ini...Kita bukan hamba nafsu ! Kita bukan hamba jawatan! Kita bukan hamba dunia!..Andainya kita dibelenggu atau dijajah nafsu...yang bersultan di mata beraja di hati....nafsu ammarah yang sangat setia dengan telunjuk Iblis dan Syaitan, kita pasti akan terus terbelenggu dalam kegelapan penjajahan yang akhirnya hanya menjerumuskan kita ke lembah jahannam...na'uuzubillah min zalik!

Kita akan kemudiannya menjulang kebebasan tanpa sempadan..." membujur lalu, melintang patah ". Kita akan jadi loba dan tamak..kita akan jadi zalim...kita akan terpedaya dengan dunia yang indah menggoda...Kita akan lena dalam pelukan hiburan yang mempesona..Kita akan terus lalai, alpa dan leka...Sedang usia meniti senja, lihatlah, berapa ramai yang tak kenyang-kenyang dengan dunia...Sedang rumah kata ' pi..pi " dan kubur pun dah lama kata " mari..mari.."!! Mereka tetap tidak peduli!!! Benarlah...bahawa menyesal hanya menjenguk manusia di kemudian hari!! Bila maut di depan mata..hu..hu..hu "Menyesal kemudia tidak lagi berguna!!"

Yang pasti, kita hadir ke dunia tidak sia-sia. Kita hadir ke dunia penuh godaan ini, dengan amanah dan tanggungjawab yang dipikul Allah SWT...Ya, kita memang dilahirkan ibu kita merdeka!! Merdeka, tapi itu tidak bermakna kita bebas melakukan apa sahaja...Kita sebenarnya diikat Allah SWT dengan batas hukum SyariatNYA. Ada wajib, ada sunat, ada haram, ada makruh dan ada harus..hukum taklifi yang 5! Kita diperintahkan mengambil yang halal dan menjauhkan diri dari yang haram!! Dan...sampai masa, kita akan dipersoalkan di hadapanNYA akan segala nikmat yang kita terima...atas segala amanah dan tanggungjawab, apakah telah terlaksana!

Pelajar-pelajar melaungkan ikrar penuh semangat

Salam KEMERDEKAAN buat semua...Moga nikmat merdeka ini akan menjadikan kita hambanya yang bersyukur dengan hati, lisan dan amalan yang segala-galanya kita lakukan...hanya keranaNYA jua! Moga MERDEKA membawa kita ke syurga!!!

Tiada ulasan: