Khamis, 20 Ogos 2009

SIAPALAH KITA DI HADAPAN KEHENDAK TUHAN...

Salam rindu dari kejauhan...

19hb Ogos 2009 sampai jua...Petang nanti akan berlangsung Majlis Penutupan Rasmi Daurah Ilmiyyah Mukassafah yang akan dihadiri Mufti Jumhuriyyah dan para Masyayikh al-Azhar yang terlibat menjayakannya selama hampir dua bulan. Majlis ini akan diadakan di Dewan Asrama Abbasiah. Andai saya dapat keluar dari hospital sebelum asar, saya akan sempat ke sana. Isteri saya sudah saya minta menyediakan sepasang baju Melayu dan saya dijadualkan menyampaikan ucapan bagi pihak Pengurus Besar YINK yang tak dapat hadir dalam majlis bersejarah ini.


Majlis penuh bersejarah

Hospital Jirahat Al-Yaum Al-Wahid

Di hospital ini, saya ditempatkan di bilik bernombor 111 dengan dua katil. Tetapi katil sebelah tidak berpenghuni kerana status penyakit saya "isytibah influanza khanazir" tidak membenarkan sesiapa bersama saya. Dalam bilik ini, terdapat sebuah almari besar dan satu set tv selain dua buah kerusi dan dua buah almari kecil di sisi katil. Saya juga tidak berkongsi bilik air dengan orang lain kerana dalam bilik ini sudah tersedia bilik air yang lengkap. Saya dilarang keluar dari bilik. Terasa diri sangat terasing dan sindiri!

Fizikalnya kira ok..

Yang kurang ok itu servisnya..

Selepas zohor, pintu bilik tumpangan saya di Hospital Jirahiyyat al- Yaum al-Wahid diketuk. Muncul Dr. Zuahair dan jururawat membawa khabar .....
" Anta POSITIVE influanza khanazir!!!" dengan selamba dia jelaskan bahawa saya akan terus ditahan lagi 5 hari untuk rawatan tanpa ada sesiapa dibenarkan melawat. Saya hanya mampu mengucapkan "lahawla wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'azim".


Berita pahit menyakitkan...

Saya sampaikan berita mengejutkan itu kepada isteri yang sudah banyak berkorban...Dia hanya mampu menangis...apalagi bila mengenangkan saya akan menyambut kedatangan Ramdhan tahun ini dalam "tahanan" di hospital ini. Selepas solat saya berdoa agar isteri, anak-anak saya dan semua diselamatkan dari bala ini. Seorang demi seorang saya hubungi di Malaysia dan di sini untuk maklumkan keadaan saya....Pohon agar saya didoakan.


Demikian sebuah ketetapan!!!
Bahawa saya akan ter"tahan" sendirian selama 5 hari di sini di kamar 111 yang terasing ini, sedangkan baru satu malam saya bersama dengan keluarga yang saya tinggalkan seminggu lamanya....adalah suatu yang telah tercatat!!!! Bahawa sebab saya ditahan kerana saya positive H1N1 juga adalah suatu yang sudah termaktub di Luh Mahfuz sepertimana sebab saya dijangkiti kerana pulang ke Malaysia pada waktu wabak penyakit ini tengah menular juga sudah tertulis!!!Dan, bahawa saya juga telah ditulis tidak akan dapat bersama dalam Majlis Penutupan Daurah sepertijuga saya telah ditentukan Allah menyambut kedatangan Ramdhan tahun ini sendirian di kamar sepi ini.

Masyaallahu kaan wa ma lam yasha' lam yakun!!!

Tiada ulasan: