Ahad, 23 Ogos 2009

PENANTIAN PUN BERAKHIR.....


Salam rindu dari kejauhan....

23hb.Ogos 2009 Ahad, sekitar jam 9 pagi petugas hospital yang pernah datang Selasa minggu lepas mengambil "kahak" saya untuk diuji yang kemudiannya Dr. Suhair memberitahu saya positive H1N1, tiba-tiba terjengul di hadapan kamar saya. Rupanya dia datang untuk mengambil"nya" sekali lagi. Andai keputusan yang keluar nanti negatif bermakna saya boleh balik bertemu keluarga, anak isteri dan semua, namun andai natijahnya positif, maka ia bermakna saya akan terus ditahan untuk rawatan selama 5 hari lagi!!


Saya hanya mampu pasrah...mengambil wudhu dan buat apa yang perlu sebagai hambaNya...berdoa dan berdoa agar penantian untuk dibebaskan tiba ke garisnya! Saya nekad, andai keputusan yang keluar nanti adalah positif dan saya akan terus dalam tahanan ini, saya akan hubungi rakan-rakan Kedutaan untuk pindah dari hospital ini!! Saya rasa masa begitu lambat berjalan dan ia bagai menguji dan sesungguhnya saya cukup terasa diuji!!! Maka benarlah Ramadhan itu bulan ujian!!


Saya dimasukkan ke wad pada hari Selasa minggu sudah dan sampai ke hari ini bermakna sudah 5 hari saya di hospital ini. Saya yakin pada hikmah yang pasti ada di sebalik tiap yang berlaku. Saya yakin, Allah SWT berikan peluang untuk saya bersendirian tanpa diganggu sesiapa untuk merenung dan muhasabah diri..! Setelah sekian jumlah tahun saya diberi kesempatan hidup menghirup udaraNYA, diberi kelapangan dalam rezekiNYA, dikurniakan isteri yang baik dan taat serta tujuh orang putera puteri sebagai cahayamata dalam rumahtangga.....Apakah saya telah benar-benar menjadi hamba dan khalifahNYA seperti yang sesungguhnya???Apakah saya sudah bersedia kalau dijemput pergi mengadapNYA? Bagaimana isteri dan anak-anak saya sepeninggalan saya nanti?..Apakah mereka mampu selamat dan boleh menjadi perisai saya dari api neraka Allah SWT? Ya Allah...Berikan lagi hamba tempoh ya Allah......masih banyak yang perlu hamba lakukan...


Tiba-tiba datang seorang petugas perempuan yang buru-buru masuk ke bilik saya dan memberikan sekeping bil sambil mengucapkan "Mabruk walhamdulillah 'ala ssalamah"!!!.... Rupanya saya telah dibenarkan pulang!!! Alhamdulillah...Allah SWT berikan lagi peluang pada saya....Alhamdulillah , segala puji dan puja milik Allah SWT yang selamatkan saya dari penyakit berbahaya yang telah membunuh ramai orang ini!!! Syukur pada Allah SWT dan terima kasih pada semua yang tanpa jemu berdoa dan berikan semangat untuk saya di sini!!! Kesudahannya, PENANTIAN PUN BERAKHIR!!!

3 ulasan:

Ust Halim Nasir berkata...

Alhamdulillah berkat do'a bersama. Lepeh ni jgn tunggu dah, sentai more ramadhan. Tibai cukup-cukup! Selamat pulang ke pangkuan keluarga tersayang.

Syeikh Yusoff Haji Ahmad berkata...

Terima kasih ustaz....Ana terharu atas semangat yang anta bagi...Moga dalam apa jua keadaan kita, Islam yang dijulang tinggi megah di persadanya!!

Mama Dina berkata...

Salam Yusoff, SUBHANALLAH... kami tak sedaq habaq pon pasai ni... sorry banyak2...lama tak masuk internet..tak tau pon yg Yusoff kena H1N1.. anyway alhamdulillah, dah selamat... kem salam kat Nawal & anak2.. Ramadhan karim...