Khamis, 17 Disember 2009

PERJUMPAAN DENGAN WAKIL KULLIYAH THIB UNI. AINS SYAMS


Salam rindu dari kejauhan....

Petang 17hb.Disember 2009, saya menumpang kereta Pegawai HEP Selangor Ustaz Halim Saljadi ke Universiti Ains Syams yang terletak bersebelahan Majid An-Nur, masjid Negara Mesir di Abbasiah. Turut bersama dalam kereta Ustaz Halim termasuklah Us. Sabli Pegawai HEP Sabah, En. Roslan Pegawai HEP Melaka, Ustaz Hanif Pegawai HEP Johor dan Tn.Hj Zain Pegawai HEP Negeri Sembilan.

Jam 2.30 petang saya dan lain-lain bergabung dengan Pegawai JPA En. Hazam, Ustaz Farid Pegawai HEP Pahang selain Ustaz Zulkifli Atase Pendidikan Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah yang mewakili Pengarah JPMK Dr. Jamil Yang tak dapat hadir. Ustaz Zul mengetuai perjumpaan dan dialog bersama wakil Universiti Ains Syams di Fakulti Perubatannya.Turut mengiringi rombongan pegawai-pegawai dari Malaysia adalah orang yang cukup lama di JPMK warga Mesir Ustaz Sulaiman. Sebelum bertemu wakil pengurusan universiti, kami dibawa melawat ke Syu'un Thullab Malaysian Program di Universiti 'Ains Syams dan bertemu pegawai-pegawai pentingnya.





 

 

 






 

Antara perkara penting yang dibincangkan termasuklah kelewatan nama pelajar baru yang mendaftar di universiti naik secara rasmi di universiti selain tempoh akhir pembayaran yuran pengajian. Antara lain keputusan yang dicapai ialah tarikh akhir bayaran yuran adalah akhir Januari 2010. Sementara penaja boleh memohon menukar program pelajar tajaan mereka dari G2G ke MoU atau sebaliknya tetapi tak dibenarkan menukar antara universiti. Pelajar Perubatan di Uni. Ains Syams juga akan diberi kursus Bahasa Arab dan asas Pengajian Islam secara percuma oleh pihak universiti.

Tiada ulasan: