Isnin, 7 Disember 2009

SEPETANG DI SUNGAI NIL...

Salam rindu dari kejauhan..


6hb Disember adalah hari anak-anak saya kembali ke sekolah setelah bercuti hampir dua minggu. Seminggu cuti H1N1 yang melanda sekolah mereka dan seminggu lagi cuti sempena Aidil Adha. Oleh kerana peperiksaan pertengahan tahun telah dibatalkan sebelum cuti, pihak sekolah telah memberikan banyak sekali tugasan dalam tempoh cuti itu. Pendek kata, anak-anak saya seperti masih ke sekolah walaupun berada di rumah. Selain kerja rumah yang banyak, mereka juga mesti menyiapkan projek-projek yang akan dinilai sebagai ganti peperiksaan yang telah dibatalkan. Saya telah dihubungi pihak sekolah pada pertengahan cuti untuk mengambil baki tugasan yang mesti diselesaikan anak-anak saya dalam tempoh cuti itu.


Untuk memberikan sokongan kepada mereka, saya berjanji akan membawa mereka menaiki kapal menyusuri Sungai Nil sekiranya mereka dapat menyiapkan kesemua tugasan yang diberikan sebelum persekolahan bermula. Apa lagi, masing-masing pun "pulun sakan" untuk siapkan kerja rumah dan projek demi mencapai target dan janji "Baba". Alhamdulillah, anak-anak dapat juga siapkan tugasan mereka dan saya cukup bersyukur kerana pihak sekolah begitu bertanggungjawab memberikan kerja-kerja rumah kepada anak-anak saya  pada waktu cuti. Teringat waktu zaman di sekolah dulu...betapa sedikitnya kerja rumah yang diberikan guru pada kita waktu kita cuti sekolah..begitu juga ketika saya menjadi guru, sedikit juga yang diberikan pada mereka..siannya anak-anak kita!!!..Padahal kerja rumah cukup penting untuk membantu pelajar di dalam meneguhkan pemahaman dan penguasaan mereka di dalam pelajaran..bukankah air yang menitis berterusan akan akhirnya memberikan kesan kepada batu yang keras...Pasti!!


Selesai solat asar, saya dan keluarga,  bertolak menuju Medan Tahrir melalui Jambatan terpanjang di Afrika , Jambatan 6 Oktober. Sebenarnya saya turut mengajak sahabat saya, Pegawai Pahang, Ustaz Farid dan keluarga untuk pergi bersama memeriahkan program petang itu.


Dengan jalan yang agak sesak pada waktu petang, kami sampai di sana hampir jam 4. Mencari tempat parking di tengah-tengah kota Kaherah yang sentiasa sibuk bukanlah satu perkara yang mudah..kemudian berunding pula dengan beberapa orang Arab tuan punya bot berkenaan tambang. memang kena hati-hati....bimbang-bimbang "terkena"...


Memandangkan  waktu maghrib akan menjelang tak sampai sejam, akhirnya kami bersetuju untuk menaiki bot sekadar setengah jam dengan tambang LE50...



 

 

 

 

 

 





 




 

Menyusuri Sungai Nil mengingatkan saya pada sejarah perjuangan Nabi Musa Alaihissalam  yang dihanyutkan ibu Baginda di situ satu masa dahulu. Segalanya bermula di Nil...Akhirnya Baginda dijumpai oleh dayang Permaisuri Asiah, isteri Firaun, dan terus dipelihara sebagai anak angkat .Betapa hebatnya kebesaran dan keagungan Allah yang melembutkan hati Firaun untuk menerima Nabi Musa  AS sebagai anak angkat ..sedangkan sebelum itu dia (Firaun) sendiri telah mengeluarkan perintah agar dibunuh semua bayi lelaki yang lahir di muka bumi Mesir ketika itu akibat percaya tilikan tukang sihirnya yang meramal akan lahir seorang bayi lelaki yang bakal menentangnya kemudian hari.


Begitu juga hebatnya kuasa Allah yang menyelamatkan Nabi Musa AS dari tenggelam di dalam "penghanyutan" menyusuri sungai yang besar dan luas itu..dan takdir Allah mengatasi segalanya apabila ibu Baginda dipertemukan semula dengan bayi yang dihanyutkan kerana "diupah" untuk menyusui bayinya sendiri. Demikian ketetapan Allah di dalam merencana dan melengkapkan episod perjalanan hidup Baginda Nabi Musa Alaihissalam..


Betapa Nil menyimpan khazanah cerita perjuangan seorang Nabi Allah...


Teruja anak-anak saya pada petang itu..Alhamdulillah..kerja selesai..janji pun langsai...

Tiada ulasan: