Jumaat, 1 Januari 2010

PERTANDINGAN MEMASAK 2009

Salam rindu dari kejauhan..

Tanggal 28hb Disember 2009 yang lalu, saya membawa keluarga ke Dataran Haiyyu 'Asyir kerana menerima jemputan pihak Malaysian Palm Oil Board (MPOB) Cairo di bawah bosnsya En.Johari Minal yang menganjurkan Pertandingan Memasak 2009 sebagai salah satu kaedah memperkenalkan minyak kelapa sawit di kalangan rakyat Malaysia di sini khasnya dan warga Mesir amnya.

Ramai mahasiswa dan mahasiswi yang mengambil bahagian termasuk dari Thailand selain dari negeri-negeri di Malaysia seperti dari Kelantan, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu, Johor ,Kedah dan lain-lain. Menariknya kerana pertandingan kali ini turut disertai pasangan suami isteri Pegawai HEP Johor Ustaz Hanif dan oghang ghumahnya Puan Roha. Setiap kumpulan diberikan wang modal LE250.00 oleh penganjur untuk menyediakan resepi asli dalam pertandingan itu.


 Bersama Encik Johari MPOB dan Ustaz Farid Pegawai HEP Pahang

 
  Antara VIP perempuan yang hadir

 
 Tetamu warga Mesir bertanya resepi....

 
Wakil Negeri Kedah, Wan Izzat / Nur Fariha dan Musfirah / Asma'

 Bersama Pegawai Johor dan isteri

 "Ikan Terbang.."
 
Rendang Merpati

Selain pertandingan memasak, penganjur turut mengadakan pertandingan mewarna melibatkan kanak-kanak di kalangan anak-anak pegawai KBMK dan Agensi2 yang ikut bersama memeriahkan hari itu. Teruja anak-anak saya dapat sekotak pensil warna percuma...Apa lagi, warna je la! Semua anak-anak yang ikut serta kemudian diberikan hadiah oleh pihak penganjur. Muhammad anak kedua saya tak sangka dia mendapat tempat kedua pertandingan itu.!


Peserta pertandingan mewarna..

Mesti cermat dan hati-hati..

Teruja menerima hadiah
 
3 terbaik pertandingan mewarna

Dua pasangan mahasisiwi mewakili Negeri Kedah pada pertandingan yang sengit itu dan setelah dinilai pengadil profesional yang berkecuali, akhirnya pasangan Wan Izat Aiman dan Nur Fariha Izzati wakil Negeri Kedah diisytiharkan sebagai pemenang!


Johan membawa pulang LE500.00
Semua tetamu dan pengunjung akhirnya dihidangkan dengan pelabagai juadah yang semuanya dimasak oleh para peserta pertandingan kecuali nasi dan air minuman yang disediakan percuma oleh penganjur... Terima kasih daun keladi!

Tiada ulasan: