Rabu, 12 November 2008

Inna ma'al usri yusra



Assalamualaikum!

Sahabat...Sesungguhnya bersama kepayahan dan kesukaran itu ada kesenangan. Namun kesenangan yang dicari tak akan datang semudah "yang pipih datang melayang..yang bulat datang bergolek", sebaliknya kejayaan dan kebahagiaan yang sejati itu hanya datang setelah kita melalui kesusahan....Sakit dan kekadang amat pahit!

Sahabat...Sudah menjadi "sunnatullah" segala mehnah dan tribulasi terpaksa dilalui oleh semua kekasihNYA...para nabi dan rasul. Lihat sahaja kepada junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang melalui segala macam ranjau, onak dan duri dalam perjuangan baginda menegakkan Islam di muka bumi. Baginda pernah dicacimaki, dihina, dipulau, disakiti, diusir bahkan diperangi semata-mata memenuhi kehendak "sunnatullah", meskipun sebenarnya Allah SWT boleh dengan mudah memenangkan perjuangan kekasihNYA itu.

Justeru...Usah bermimpi di siang hari...., kalau kita gagal mengawal diri, kita ikut emosi, kita tewas dengan pujuk rayunya....Syaitan dan Nafsu... kita jadi lemah, lalu tidak bersungguh-sungguh dalam hidup dan perjuangan ini; pasti kita tidak akan sampai ke mana.!

Kerana itu...kita mesti bangun...Sampaikan sesuatu dari khazanah ilmu Allah sebagai amanah yang mesti diserahkan!

Nahnu Du'aatun ilallah!!

Tiada ulasan: