Khamis, 13 November 2008

Sayangkan anak tangan-tangankan

Assalamualaikum...

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kisah seorang ayah yang membakar tangan anak lelakinya yang berusia 10 tahun kerana tidak mengaku mencuri sejumlah wang. Kisah penuh tragis ini dipaparkan di muka depan Harian Metro 10 November 2008. Anak lelaki malang ini telah dipukul setelah tangannya diikat selain dibanting tubuh kecilnya itu ke lantai. Setelah menangis kesakitan kerana tangannya terbakar, akhirnya budak ini mengaku "dia mencuri".

Persoalannya, adakah perbuatan seorang bapa seperti yang dilaporkan dalam kisah benar ini suatu yang "syarie"?. Dan...Apakah kata pepatah "sayangkan anak tangan-tangankan" telah diterjemahkan oleh "ayah ini" dengan betul?

Islam adalah suatu agama yang berasaskan kasih sayang. Walaupun Islam membenarkan "pukul" sebagai suatu kaedah untuk memberi pengajaran, tetapi Islam sama sekali tidak mengizinkan kaedah yang dilakukan oleh "ayah" di atas.! Perbuatan itu jelas zalim dan tidak berperi kemanusiaan. Nyata sekali setiap pukulan yang diberi kepada anaknya berbalut dengan kebencian dan tidak berasaskan kebersihan jiwa, keikhlasan...apa lagi pergantungan dengan Allah swt!!!. Bayangkan wajah "ayah ini"...matanya...kaki tangannya...pukulunnya ketika itu! Jelas "ayah ini" dah dirasuki syaitan!

"Sayangkan anak tangan-tangankan.." sebenarnya bermaksud kita sanggup mengorbankan perasaan tidak sampai hati kita sebagai ayah atau ibu dalam memastikan akhlak, adab dan tata cara hidup anak kita yang mesti berpandukan syariat Allah swt, walaupun kita terpaksa merotan bila perlu!, segala-gala yang dilakukan dalam operasi tarbiah anak-anak kita ini sejak awalnya mestilah atas nama Allah swt. Apalagi Islam sejak mula lagi telah meletakkan "Addin Annasihah" .Maksudnya: Agama itu adalah nasihat!

Merotan pula adalah satu langkah yang diambil setelah nasihat dan nasihat yang diberi gagal dipatuhi. Apabila masanya sampai, setiap ibu bapa mesti mengambil langkah ini...."rotan". Cuma, AWAS...Kita bukan menyeksa, mendera atau mahu melihat mereka derita dengan pukulan kita, tetapi hanya Allah swt sahaja yang maha tahu betapa di atas tiap pukulan yang hinggap di betis anak kita, kalimat suci lagi keramat "ALLAH "tidak lekang di hati dan lidah kita.

Andai kita mengajar anak-anak kita"takut kita", kita hanya akan melihat mereka baik di depan kita "pijak semut pun tak mati"! Tetapi, kalau kita ajar anak kita takut kepada ALLAH SWT, Ia ada di mana-mana?

Fikir-fikirkan....

Tiada ulasan: