Selasa, 24 Februari 2009

FENOMENA HILANGNYA CINTA KASIH - Siri 4


23 Februari 2009 - KedahFM - Petang Isnin yang cerah sebagaimana rutin, saya ke konti untuk ke udara lagi. Pertemuan ini mungkin tinggal beberapa siri saja lagi memandangkan hampir pasti saya akan berpindah ke Lembah Nil selewat-lewatnya akhir bulan Mac nanti.


Petang ini saya masih mengulas tentang topik yang sama iaitu Fenomena Hilangnya Cinta Kasih untuk siri 4. Saya masih mengulas tentang antara punca yang menjadi penyebab kepada berlakunya tragedi ini.


Antara puncanya ialah "Masalah Tidak Dinyatakan" di mana pasangan yang mendirikan rumah tangga kadang-kadang tanpa sedar "menyimpan dan memendam perasaan yang NEGATIF" terhadap pasangannya atau barangkali masalah kecil lain yang tak dapat diselesaikan sendiri yang akhirnya masalah itu membengkak dalam dada.....menyesakkan dan sangat menyakitkan. Sebenarnya tiap kita memang akan mempunyai masalah2 tersendiri. Kalau masalah dapat ditangani dan diselesaikan tanpa melibatkan pasangan, alangkah baiknya. Tetapi kadang-kadang yang nak "diluahkan" tersangkut-sangkut...akhirnya terbiar dan terendam! masalah yang kecil akhir menjadi besar...menggunung dalam dada! Sekiranya tidak diselesaikan dengan bijak, apalagi andai pasangan sendiri sudah tidak membantu...meredakan, merawat dan menyembuhkan atau menyelesaikan yang "menyesakkan di dada" pasangannya, sebaliknya pasangan yang sangat memerlukan pertolongan itu ditekan dan emosinya yang bercelaru terus dihimpit dan disakiti.....sampai satu keadaan "letusan dan letupan" akan memusnahkan segala impian.


Selain itu, "Mengutamakan Perasaan Sendiri" juga akan hanya menjadikan pasangan lebih menderita dan merana. Luahan rasanya tidak didengari...ia terpaksa bercakap dan mencurahkan perasaan dalam hati....kesakitannya pasti bertambah parah. Emosinya akan terjejas teruk dan bila keadaan menjadi bertambah kusut, semangat dan motivasinya juga akan merudum untuk terus mempertahankan mahligai bahagia yang dibina kerana gara-gara pasangan yang hanya mementingkan perasaan sendiri!


Saya juga menerima panggilan telefon dari Pak Haji Said Sungai Papan salah seorang pendengar setia KedahFM yang bertanya tentang isteri yang bila bertambah usia semakin suka berleter....pot pet...pot pet. lagi teruk prot pret...prot pret , katanya. Bila dia nak kat kita dia tak prot pret, tapi dia macam dah tak mau kat kita sebab tu asyik prot pret..prot pret, tambahnya lagi.


Dalam jawapan ringkas saya, saya menjelaskan tentang kadang-kadang berlaku pada kita yang hanya suka terima kelebihan pasangan kita semata-mata, tidak pada kekurangannya. Sedangkan mana ada kita yang sempurna! Sebenarnya semua kita ada kelebihan-kelebihan dan juga kekurangan-kekurangan tersendiri. Saidina Omar RA yang ketika itu sudah menjadi Khalifah, Amirul Mukminin pernah didatangi seorang sahabat lain yang ingin mendapat nasihat sebab isterinya asyik berleter.Tiba-tiba sahabat itu mendengar suara isteri Saidina Omar sedang mencurahkan perasaannya pada suaminya Khalifah, maka sahabat itu pun beredar kerana mendapati keadaan Khalifah pun sama dengan dirinya. Saidina Omar yang menyedari kehadiran sahabatnya itu segera memanggil lantas setelah jelas maksud kedatangan lelaki itu, saidina Omar pun memberikan nasihatnya " Bersabarlah kerana perkara itu bukanlah lama.."


Bukankah seorang isteri itulah yang menyiapkan segala keperluan kita selama ini..? Isteri masak makanan kita...Isteri siapkan pakaian kita...Isteri layan keperluan batin kita...Bahkan ia mengandung anak kita dengan sabar dan susah anak kita...Dan dialah yang berkorban nyawa melahirkan dan membesarkan anak kita!


Fikir-fikirkan...

Tiada ulasan: