Isnin, 2 Februari 2009

FENOMENA KERINGNYA CINTA KASIH - siri 2

KedahFM Isnin 5.30 petang. Saya memilih melanjutkan perbincangan petang Khamis yang lalu berkenaan Fenomena Keringnya Cinta Kasih. Selain sikap tidak menghargai pasangan serta tidak adanya keterusterangan yang telah menjadi sebab kepada berlakunya fenomena ini, hati keras, ego, kejam dan sombong angkuh juga antara penyebab makin terasing dan jauh hatinya pasangan hidup kita!

Dalam sebuah hadis riwayat Imam Ahmad Nabi Muhammad SAW bersabda :-

إن الله يبغض كل جعظري جواظ

maksudnya :" sesungguhnya Allah SWT benci kepada orang yang berhati kasar ( kejam, keras, sombong dan angkuh)".

Sepatutnya bila kita bercakap, kita hendaklah menggunakan perkataan yang baik dan kita sentiasa komited bercakap baik. Kita juga hendaklah menyediakan telinga kita untuk pasangan kita...Mendengar dengan teliti tanpa cepat-cepat menghukum. Kita sentiasa bermanis muka dengan senyum yang diukir penuh keikhlasan dan juga sepasang mata kita yang sentiasa memandang dengan penuh kasih sayang kepada pasangan hidup kita.

Sabda Nabi lagi :-

من أخلاق المؤمن خير الحديث إذا حدث وخير الاستماع إذا حدث وخير البشر إذا لقي

Maksudnya :"Antara akhlak seorang mukmin itu, baik percakapan bila ia berbicara, mendengar dengan baik bila orang lain berbicara dengannya dan ceria (manis) wajahnya bila mereka bertemu muka".
Kepada mereka yang sombong, kejam dan angkuh, andai masih tidak memilih jalan pulang...kembali kepada Allah, bertaubat dan membetulkan kesalahan, mereka pasti bertemu dengan kehinaan! Azab Allah di akhirat lebih pedih menanti di neraka Nya. Andai pasangan terus dihina...kita ego semahunya, tunggulah kekecewaan yang membarah itu pasti akhir membawa musibah! hati yang luluh akan luka berdarah..menanah! Letupan akhir menghancurkan segala ikatan yang awalnya diikat kukuh dalam ijab dan qabul akhirnya terlerai, pasti hanya mengundang penyesalan tidak berkesudahan!

1 ulasan:

Ucu Lina berkata...

Salam alaika ya ustaz.

Alhamdulilah saya berkesempatan mengikuti tajuk ni kat Kedah FM.

Syabas kepada ustaz kerana mengguna medium internet sebagai medan dakwah untuk generasi muda..

Izinkan saya link alamat blog ustaz kedalam blog saya.

Moga ustz terus istiqamah berdakwah dalam blog ini....