Khamis, 19 Februari 2009

FENOMENA KERINGNYA CINTA KASIH - siri 3

16 Januari 2009 - KedahFM 97.5 - Saya ke udara petang Isnin seperti biasa dan hari ini saya memilih untuk mengulas tentang "FENOMENA KERINGNYA CINTA KASIH ". Buat kali ketiga saya bercakap tentang topik ini. Cuma saya fokuskan pada kuliah petang ini tentang dua perkara yang turut menjadi sebab kepada berlakunya fenomena ini.

Perkara pertama ialah "Meremehkan Pasangan". Terkadangkala tanpa sedar kita yang tahu ini juga ikut "meremehkan pasangan" kita. Ia termasuklah meremeh atau memandang tak kisah pada perasaan pasangan. Tak peduli apa situasi yang sedang ditempuhnya. Sebagai contoh kita sampai hati bergembira waktu pasangan sedang berduka, kita sanggup buat muka tak kisah pada pasangan yang sedang tertekan dan sebagainya. "Meremehkan Pasangan" juga bermaksud "meremehkan masalah pasangan". Setiap kita pasti mempunyai masalah2 yang tertentu. Cuma barangkali saiz masalah sahaja yang berbeza..kecil besarnya. Maka, bila pasangan kita menghadapi masalah apa yang seharusnya kita lakukan adalah bersamanya dalam menghadapi masalah. Malangnya, sebahagian kita bukan sahaja tidak bersama pasangan , bahkan diremeh2kan pula masalah pasangannya!

Perkara kedua adalah "membesar2kan masalah yang remeh". Sepatutnya setiap kita hendaklah mempunyai keupayaan untuk menyerap masalah...mengecilkan masalah dan mengelakkan diri dari menjadi punca bertambah besarnya masalah yang remeh. Bertolak ansur dan memaafkan pasangan adalah resepi yang cukup berkesan untuk mengelak dari terjebak dalam tragedi fenomena keringnya cinta kasih!

Tiada ulasan: