Isnin, 23 Februari 2009

Ke Pejabat YAB Menteri Besar Kedah

23 Februari 2009 ahad - Wisma Darul Aman - Kalau hari Khamis yang lalu saya dikehendaki mengadap YB Exco Pendidikan, hari ini saya diarah hadir mengadap YAB Dato' Seri Mneteri Besar Kedah Ustaz Azizan Abdul Razak sendiri.
Kebetulan ketika saya masuk ke bilik beliau, beberapa orang anggota Exco juga sedang menunggu untuk satu perbincangan dengan beliau. Mereka termasuk YB Dato' Ir. Fakhrulrazi, YB Dato' Taulan Rasul dan YB Ir. Dato' Amiruddin.
Sebagai penjawat awam terasa kecilnya saya di hadapan kepimpinan utama negeri. Apa pun, sebenarnya saya ke sana dengan jawapan yang telah saya tanya kepadaNYA. Saya beberapa kali Solat Istikharah pada Jumaat dan Sabtu. Saya puas alirkan air mata lelaki saya...minta Allah beri taufiq, hidayah dan permudahkan segala urusan saya.....Ya Allah, andai perkara ini baik untuk Agama dan Duniaku Ya Allah, Engkau permudahkanlah Ya Allah! Engkau tunjukkanlah Ya Allah...Dan andai perkara ini sebaliknya Ya Allah, Engkau hindarkanlah Ya Allah...! Alhamdulillah saya rasa lebih tenang dan positif. Dan bila Dato' Seri MB yang jelas sudah agak kecewa dengan saya seperti dimaklumkan YB Excp Pendidikan tempoh hari, bertanya sendiri dengan saya...maka saya tanpa ragu-ragu memberikan jawapan "saya terima dan sedia ke Mesir Dato Seri".
Wajah beliau yang sebelumnya dilihat cukup serius, tiba-tiba menjadi ceria...nada suaranya juga menjadi lebih mesra selepas saya menyatakan kesediaan dan kesanggupan saya ke sana. Dato' Seri memberikan banyak nasihat dan pandangan tentang Mesir dan pelajar-pelajar di sana. Bila ditanya kenapa saya masih tidak segera berangkat ke sana? Saya menjelaskan bahawa keberangkatan ke sana bergantung perkenan DYMM Tuanku Sultan. Bila semua urusan selesai barulah saya akan ke sana....
Saya menerima takdir ini dengan rela dan lapang dada....saya yakin, bahawa pasti ada di sana hikmah yang belum tersingkap kenapa saya terpilih ke sana!

Tiada ulasan: