Ahad, 8 Februari 2009

KURSUS PRA-PERKAHWINAN UUM

Tanggal 6hb Februari saya ke Universiti Utara Malaysia (UUM) ditemani isteri memandangkan mungkin ini di antara ceramah akhir saya di sana. Saya dijemput memberikan ceramah dalam kursus Pra-Perkahwinan Islam yang dianjurkan oleh Pusat Islam UUM, membimbing bakal pengantin dalam dua modul iaitu "Komunikasi Suami Isteri" dan "Hubungan Dalam Keluarga". Kali ini peserta yang hampir 150 orang itu dikumpulkan di salah satu dewan ceramah di Pusat Konvensyen berhampiran Bank Islam UUM.
Selepas solat Jumaat di Masjid UUM, saya bergegas ke Pusat Konvensyen kerana ceramah bermula jam 2.30 dan berakhir dua jam kemudian. Sebagaimana biasa peserta yang dominan dan paling ramai adalah dari kalangan kaum hawa. Saya difahamkan memang taburan pelajar di UUM dah lama tidak seimbang. Lelaki memang golongan minoriti di UUM dengan lebih 75% peratus pelajar-pelajarnya adalah terdiri dari kalangan siswi.



Bersama yang setia menemani isteri tersayang



Mungkinkah ini nostalgia akhir di UUM?




Siswi kumpulan teramai di hampir semua IPT





Terkadang "X File yang sulit" terpaksa dijelaskan dalam kursus kahwin


Apa yang diharapkan segala panduan yang telah dicurahkan akan digunakan sebaik mungkin nanti apabila mereka masuk dalam dunia perkahwinan yang sebenar. Hakikatnya, berteori memang cukup mudah tetapi yang bermasalahnya bila nak diterjemahkan teori yang cantik tadi dalam kehidupan yang sebenar. Kita sering bertemu dengan ramai yang terjebak dengan retorik tanpa sedikitpun rasa bersalah kerana yang diucapkan di bibir mulut itu tidak pun diamalkan!

Tiada ulasan: