Isnin, 20 April 2009

DILEMA ANAK LELAKI ANTARA IBU BAPA DAN ISTERI

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

KedahFM 13/4/2009 – Saya ke konti hari ini bagi menjawab satu persoalan yang dikemukakan oleh seorang sahabat Blog saya baru-baru ini. Dengan menggunakan nama samaran Bang Chik, beliau bertanya tentang satu dilema yang membelenggunya….antara ibu bapa dan isteri, mana yang mesti didahulukan?

Memulakan jawapan saya membawa beberapa potong hadis Nabi Muhammad SAW dan ayat suci al-Quran yang jelas menggambarkan pandangan Islam terhadap kedudukan dan ketinggian dua ibu dan ayah.

Nabi bersabda seperti yang diriwayatkan oleh al-Hakim

رضى الرب في رضى الوالدين وسخط الرب في سخط الوالدين

Yang bermaksud:” Keredhaan Allah itu adalah pada keredhaan dua ibu bapa dan kemurkaan Allah itu pada kemurkaan dua ibu bapa”

Dalam riwayat Ibnu Majah, Nabi bersabda

سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الوالدين فقال للسائل : هما جنتك ونارك

Yang bermaksud :” Ditanya kepada Nabi Muhammad SAW tentang kedua ibu dan ayah. Nabi menjawab kepada yang bertanya “ Pada kedua-dua mereka ada Syurgamu dan Nerakamu”!

Allah SWT berfirman di dalam al-Quran

وقضى ربك ألا تعبدوا إلا إياه وبالوالدين إحسانا

Yang bermaksud;” Dan Tuhanmu telah menentukan bahawa janganlah kamu menyembah melainkan Dia dan kepada dua ibu bapa hendaklah kamu berlaku Ihsan!”

Berdasar dalil2 naqli yang telah dibawa, nyata sekali akan betapa besar dan tingginya kedudukan dua ibu dan ayah sehingga Alah menggandingkan antara perintah mengabdikan diri hanya padaNya dengan perintah berlaku Ihsan kepada dua ibu bapa dalam satu ayat. Begitu juga Allah telah meletakkan syarat untuk mendapat redhaNya dengan mendapat redha dua ibu bapa dan kemurkanNya juga adalah hasil kemurkaan dua ibu bapa!

Sebagai seorang anak lelaki, tanggungjawab terhadap dua ibu ayah adalah sepanjang hayat mereka. Anak lelaki tidak sepertinya anak perempuan yang mempunyai tanggungjawab lebih utama terhadap suaminya. Islam telah menggariskan bahawa ketaatan seorang perempuan adalah lebih utama kepada suaminya setelah dia berkahwin. Pendek kata, syurga seorang wanita itu adalah suaminya.

Seorang lelaki yang menjadi suami juga mempunyai tanggungjawab yang tertentu terhadap isteri, anak-anak dan keluarga selain tanggungjawab terhadap dua ibu bapa yang mesti ditunaikan selagi hayat dikandung badan. Dunia seorang anak lelaki adalah ibu ayahnya bermaksud kita tidak akan sekali mengabaikan mereka dan semudahnya melukakan perasaan mereka.

Nabi bersabda
.....اعط كل ذي حق حقه

Maksudnya:”…Berilah kepada tiap yang mempunyai hak itu akan haknya!”

Sebagai anak yang soleh, ketika kita melaksanakan tugas sebagai suami yang sentiasa melaksanakan tanggungjawab dengan sebaik mungkin kepada keluarga, isteri dan anak-anak, kita tidak akan sesekali meninggalkan ibu bapa kita melainkan mereka mendapat hak mereka yang sepatutnya.

Kita sentiasa faham bahawa bila kita tunai tanggungjawab sebagai anak yang soleh seperti yang dituntut agama, anak kita pula satu hari nanti akan menunaikan tanggungjawabnya sebagai anak yang soleh terhadap kita!

Pendekatan musyawarah,berbincang hati ke hati, menjelaskan dengan baik dan memujuk dengan bijaksana akan pasti menghasilkan natijah yang terbaik bila kita berhadapan masalah, sama ada dengan ibu bapa , isteri atau siapa sahaja, InsyaAllah.

Kita pasti menuai apa yang kita semai!

Tiada ulasan: