Ahad, 26 April 2009

Kedah FM. 5.30 pm - 20/04/2009 "DI SEBALIK DOA"

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Di antara doa dan munajat kita pada Allah SWT yang selalu kita baca setelah selesai solat lima waktu ialah :

" ربنا هب لنا من أزواجنا وذرياتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما "


Maksudnya : “ Ya Allah Ya Tuhan kami, kurniakanlah untuk kami suami/isteri (pasangan kami) dan zuriat kami yang menjadi ”penyejuk mata” dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa.” ( Al-Furqan 74 )


Alangkah bahagia dan indahnya hidup seorang yang dikurniakan Allah SWT pasangan sama ada suami maupun isteri dan kemudiannya diserikan dengan kehadiran anak-anak yang menjadi ”penyejuk mata”. Senyum pasti sentiasa di wajah...walau terpaksa hidup menempuh susah namun kehadiran pasangan ”penyejuk mata” pasti menjadikan segalanya kelihatan mudah!


”Qurratu A’yun” adalah anugerah yang seharusnya menjadi idaman semua kita dalam hidup sementara ini. Malanglah bagi sesiapa yang memandang sepi kehadirannya dan bertuahlah bagi sesiapa yang memilikinya! Ia akan membakar semangat juang kita, memberi cinta sejatinya. Ia akan sentiasa bersama dengan jujur dan setia...dengan doa tulus buat kita yang tidak putus-putus!


Sebagai seorang suami, kehadiran isteri yang menjadi ”Qurratu A’yun” ibarat ” bulan jatuh ke riba”. Suami bertuah ini akan menjadi manusia paling bahagia kerana memliki sebaik-baik perhiasan dunia!. Dalam sebuah hadis Nabi SAW yang diriwayat oleh Imam Muslim, baginda bersabda :


" إن الدنيا كلها متاع وخير متاع الدنيا المرأة الصالحة "

Maksudnya :” Sesungguhnya dunia ini semuanya adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah Isteri Solehah”


Seorang suami punya isteri solehah adalah seorang lelaki bertuah yang telah dianugerah Allah “Qurratu A’yun”, penyejuk mata hatinya. Isteri “Qurratu A’yun” itu akan sentiasa dahulukan suaminya… mencari redha suaminya di sepanjang hayatnya. Kerana itu, ia akan sentiasa berdandan hanya untuk suaminya...menggembirakan hati suaminya dengan penampilannya, akhlak terpujinya, tutur kata indahnya dan budi bahasa pekertinya. Bila lidahnya terbabas atau tingkahnya tersilap ia akan segera pohon kemaafan suaminya.


Pendek kata isteri ”Qurratu A’yun” adalah seorang yang sangat memahami, penyayang, manja, bijaksana dan penyabar. Ia cukup bertolak ansur dalam rumahtangga. Benarlah kata-kata ” Di belakang seorang lelaki berjaya ada seorang wanita bergelar isteri yang setia membakar semangat juangnya!”.


Tiada ulasan: