Sabtu, 18 Julai 2009

RABBUNA YUSTUR!!!

Salam rindu dari kejauhan...

Beberapa hari telah berlalu, ketika saya masih di pejabat tanpa dijangka berlaku satu kejadian. Anak perempuan saya yang berusia 4 tahun, Iman tiba-tiba dihempap sebuah kotak berisi kitab yang terjatuh ketika dipindahkan seorang pelajar dari dalam bilik pejabat saya untuk dibawa ke tingkat dua asrama. Kebetulan, Iman yang berada di belakang pelajar yang memakai kain pelikat kerana baru selesai solat asar di surau asrama ketika itu, mungkin telah menarik-narik dari belakang yang menyebabkan pelajar yang baru melangkah mendaki anak tangga itu hilang imbangan. Sejurus itu juga, kotak yang berat itu jatuh dan bergolek di anak tangga dan berhenti di atas kaki anak gadis saya itu.


Letih dan tak bermaya..

Diperiksa Dr. Syazwan

Jeritan dan tangisannya yang kuat segera membawa saya keluar dari pejabat. Kepala Iman terhempas ke lantai. Dia longlai dan mungkin kerana terkejut dengan kejadian yang tidak disangka-sangka itu dia langsung tidak dapat berdiri ketika kotak itu dialihkan seorang pelajar. Saya segera mendukungnya ke rumah dan meletakkan ais ke benjolan yang muncul di kepalanya. Saya menghubungi Dr.Kamal pemilik Polikilinik Dr.Kamal di Alor Setar minta pandangannya. Seorang pelajar perubatan yang hampir tamat belajar di Mesir, bakal doktor saudara Syazwan segera dihubungi dan bergegas ke rumah. "Insyaallah, semua ok kalau tak dak apa-apa berlaku dalam tempoh beberapa jam ini " katanya setelah memeriksa Iman dengan penuh cermat dan bertanggungjawab.


Benjol yang kelihatan akibat hentakan

Kotak penuh berisi kitab

Syukur pada Allah kerana Iman melepasi beberapa jam yang kritikal. Keceriaan dan kepetahannya kembali 100% pada keesokan harinya. Beberapa hari sebelumnya, anak bonsu saya, Ahmad sekali lagi diuji kejantanannya setelah kejadian yang "kena air panas" dulu. Ahmad tak semena-mena terjaga dari tidur ketika orang rumah saya dan lain-lain sedang sibuk melayani syeikh yang diraikan di rumah pada ketika itu. Ahmad terjatuh dari katil tanpa disedari sesiapa sehinggalah suara disengari setelah merangkak hampir ke luar dari bilik tidur saya.


Dahi yang bincut semakin surut

Setelah kejadian itu, Ahmad tidak lagi tidur sendirian di atas katil. Samada tidur ditemani kakak, abang, mamanya ataupun tidur di buaian. Saya bersyukur kerana bengkak di kepala anak-anak kesayangan saya ini sudah sembuh dan mereka telah melepasi tempoh kritikal yang disebut ahli perubatan. Semoga Allah SWT menjauhkan mereka dan kita semua dari sebarang kecelakaan dunia dan akhirat. Aameen.


Terima kasih kepada yang membantu.. saudara Fadhil bekas YDP MKKK, Dr.Syazwan dan lain-lain yang bersimpati dan mendoakan anak-anak saya.

2 ulasan:

Ust Halim Nasir berkata...

Salam syeikh. Apa khabar di bumi anbiyak? Baru jumpa blog anta. Semoga dlm pemeliharaan ALLAH selalu.
- Ust Halim Nasir- S.Petani.

Syeikh Yusoff Haji Ahmad berkata...

Salam ya Ustaz...Alhamdulillah jumpa juga kita walau di alam siber ni..Semoga terus sihat demi ummah yang dahagakan pencerahan dan peringatan....