Rabu, 22 Julai 2009

SAMBUTAN ISRA' DAN MIKRAJ

Salam rindu dari kejauhan.....


Seluruh dunia Islam menyambut Isra' Mikraj setiap tibanya bulan Rejab yang berlaku ke atas Junjungan Nabi Muhammad SAW lebih 1400 tahun yang lalu. Padanya seribu satu pengajaran dan iktibar bagi mereka yang inginkan pencerahan, panduan dan pedoman dalam kehidupan. Tiap peristiwa yang ditempuhi Nabi dalam perjalanan mengadap kekasih Baginda di Sidratil Muntaha untuk menerima kefardhuan solat, serta gambaran-gambaran yang dipertontonkan kepadanya adalah merupakan barisan jawapan kepada segala permasalahan yang ditempuhi manusia.


Ulama' al-Ummah

Tanggal 21 hb Julai 2009, Dewan at-Tasamuh wal-Ikha' sekali lagi menyaksikan kehadiran para Masyayikh al-Azhar dalam jumlah yang ramai datang secara sekaligus. Kehadiran semua pengkuliah yang terlibat dalam Daurah Ilmiah yang diadakan setiap petang kecuali Khamis dan Jumaat itu sangat bermakna sekali. Sambutan meriah dan cukup ramai dari kalangan mahasiswa dan mahasiswi jelas kelihatan kerana dewan tidak lagi mampu menampung hadirin yang datang. Sebahagian besar siswi terpaksa memada dengan mendengar suara melalui pembesar suara di tingkat atas asrama.


Mereka yang terpilih berada di Taman Syurga

Alhamdulillah dengan informasi lebih tersusun dan siaran iklan yang lebih meluas, ceramah khas sempena sambutan Isra' Mikraj oleh Fadhiltus Syeikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith al-Kitani telah mendapat sambutan yang cukup membanggakan. Bahkan, turut hadir meraikan kedatangan Fadhilatul Syeikh termasuklah semua para Masyayikh seperti Fadhilatul Ustaz Doktor Syeikh Jamal Farouk, Dr. Syeikh Mustafa 'Imarah, Dr. Syeikh Abu Bakar 'Iwadh dan Dr. Syeikh Abdus Salam 'Atiq. Barangkali ketidakhadiran Fadhltul Dr. Syeikh Taha Hubaysh adalah disebabkan masalah penglihatan beliau selain tempat tinggal beliau yang jauh. Dr. syeikh Taha adalah Rais Qism atau Ketua Bahagian Falsafah Universiti al-Azhar salah seorang ulama hilang penglihatan yang hebat pada zaman ini.



Turut kelihatan bersama ramai pelajar Malaysia yang memenuhi dewan termasuklah beberapa pelajar dari Pakistan, Indonesia selain beberapa pelajar perempuan dari Singapura. Para siswa yang hadir berebut-rebut untuk bersalaman dengan Syeikh Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith al-Kitani yang di sini dikenali sebagai ulama agung Hadis zaman ini selain bersalaman dengan para Masyayikh al-Azhar yang lain.


Hidangan nasi mandi

Petang yang bersejarah itu, selain Fadhilatul Dr. Syeikh Jamal Farouk yang berucap sebagai pengerusi majlis, turut menyampaikan ucapan termasuklah Fadhilatul Dr. Syeikh Mustafa 'Imarah dan muridnya yang kini sudah menjadi rais qism di Uni. al-Azhar iaitu Fadhilatul Dr. Syeikh Abu Bakar 'Iwadh.
Selepas solat maghrib, para tetamu jemputan seperti biasa diraikan dengan jamuan yang disediakan di kediaman pegawai.


Ahmad ditahnik Fadhilatul Syeikh Muhammad Ibrahim

Saya rasa cukup bertuah kerana kediaman tempat saya keluarga menumpang berteduh ketika ini menjadi tempat singgah para ulama....Paling bertuah anak bongsu saya Ahmad kerana berpeluang ditahnik dan didoakan secara khusus oleh ulama-ulama yang muktabar ini. Terharu sungguh melihat Ahmad yang sebenarnya demam pada ketika itu, diam dan tidak merengek seolah-olah faham bahawa peluang yang terhidang di hadapan mata mungkin tidak berulang lagi!!!!


Syeikh Jamal sedang mentahnik Ahmad

Haza min fadhli Rabbina.... wa Huwa ni'mal maula wa ni'man nashir
!!

2 ulasan:

Ust Halim Nasir berkata...

Salam dari SP. Itulah rezeki yg ditentu ALLAH sejak azali.Semoga Ahmad membesar di bawah rahmat dan kasih ALLAH.

Syeikh Yusoff Haji Ahmad berkata...

syukran jazilan atas doa ya akhi...harap sangat Ahmad anak bongsu ni sebagai kesinambungan yang lebih baik dari kita! aameeen.