Ahad, 19 Julai 2009

WALIMATUL URUS DI BAIT PULAU MUTIARA

Salam rindu dari kejauhan...

Petang 18hb. Julai, saya bergegas bersama isteri ke Rumah Pulau Pinang yang kebetulan lokasinya juga di Haiyyu Sabiek sama lokasi dengan Rumah Kedah, untuk memenuhi jemputan majlis walimah dua pasang mempelai yang telah menamatkan zaman bujang mereka ketika masih belajar di Lembah Nil ini. Walaupun saya dijemput bersama lain-lain pegawai kedutaan dan pegawai kebajikan pelajar lain sebagai VIP pada jam 1 petang, saya hanya boleh hadir selepas asar kerana punya temujanji lain pada waktu yang hampir sama dengan seorang usahawan Mesir yang sudi membantu menjayakan Daurah Ilmiah yang sedang berlangsung sekarang.


Mereka yang diraikan sebagai raja sehari pada hari itu adalah saudara Mohamad Hafiz Omar dan pasangannya saudari Noor Asyila Abu Bakar serta saudara Mohd Sazali Abdul Rashid dan pasangannya saudari Nurul Zaffan Ayob. Sebenarnya salah seorang dari mereka adalah anak negeri Kedah yang berada di bawah uruselia saya iaitu ustazah Noor Asyila Abu Bakar seorang pelajar yang sedang belajar di Universiti al-Azhar Iskandariah. Manakala yang lain adalah anak-anak negeri Pulau Pinang.


Saya sempat berkenalan dan beramah mesra dengan Ustaz Jaafar Ismail, pegawai dari Jabatan agama Islam Negeri Pulau Pinang yang sedang berkursus di Darul Ifta' Mesir ditemani Yang Dipertua Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang Mesir. Pulau Pinang masih belum menempatkan seorang pegawai kebajikan pelajar di sini.


Semoga Allah SWT memberkati dan merahmati kedua-dua pasangan pengantin yang telah ditakdirkan mendirikan rumahtangga sewaktu sedang belajar ....Saya sempat berpesan agar masing-masing memastikan pasangan masing-masing berjaya dalam pelajaran.

Tiada ulasan: