Sabtu, 31 Januari 2009

FENOMENA KERINGNYA CINTA KASIH

KedahFM 5.30 petang 29hb Januari 2009, hari ini saya kembali ke konti mengambil slot Ustaz Aminuddin yang menggantikan tempat saya hari Isnin lalu. Pada mulanya saya merancang untuk hadir mengikut jadual asal, tetapi justeru saya baru sampai dari Cairo tengah hari itu.... keletihan dalam perjalanan telah membantut perancangan awal saya. Apa pun terima kasih banyak kepada Ustaz Din Tok Guru!

Petang ini saya mengulas tentang isu "Fenomena Keringnya Cinta Kasih". Sebenarnya secara kebetulan sebelum ke konti saya menerima tetamu di rumah. Seorang isteri yang hancur luluh hatinya yang merasa dirinya tidak lagi disayangi hadir di rumah saya bersama kakaknya. Hampir segalanya dia curahkan. " Sejak 13 tahun usia perkahwinan kami, suami selalu bercakap kasar, ego, pemarah dan asyik menghina saya ...."bodoh! mengaji Universiti saja! Tak guna!bahkan sampai hati dia hina keturunan saya. Suami saya asyik pentingkan harta dan keluarga sendiri sedang dah bertahun-tahun suami tidak menjenguk keluarga saya", terangnya." Keluarga saya tiada tempat langsung di hatinya, ibu saya dipulau sedangkan saya terpaksa memendam perasaan kecewa ini terlalu lama...Suami buat tak peduli.....Hatinya sangat kering...Dia bahasakan Aku Dan MU bila bercakap! Saya langsung tak rasa kasih sayangnya...bila dia pergi berkursus ke mana-manan hati saya jadi selesa kerana tak tengok mukanya. Bila dia balik dan kami bercakap, hati saya jadi cukup terasa dengan sikap keras, ego dan kasarnya! Saya sudah tak tahan lagi dan saya tak kisah pada harta dia yang banyak...saya nak berpisah!", tambahnya lagi.

Puas saya pujuk dan nasihat supaya dia pertimbangkan semula niatnya untuk bercerai. Namun nampaknya dia dah bulat hati! Dia dah pergi kaunseling di Jabatan bersama suaminya, tapi hasilnya masih sama. Bila suaminya enggan melepaskannya dia kini menanti kesnya disebut di Mahkamah Syariah...tuntutan Pembubaran perkahwinan atau fasakh.!

Inilah akibatnya bila kita tidak kisah pada perubahan pasangan hidup kita baik suami maupun isteri. Sebenarnya siapa pun akan "terasa" bila tidak dihargai....Apakah hanya sebelah pihak saja punya jasa...Apakah suami sahaja yang mesti dihormati...dihargai..dikasihi..dirindui sedangkan isteri boleh sahaja diperlakukan sesuka hati! Isteri mesti senyum menyambut suami tapi suami pula bagaimana? Isteri mesti mencurahkan segala kasih dan sayang untuk suami tercinta tapi suami pula kalau dah buat nak tak nak aje....Demikianlah sudahnya! bak kata pepatah Retak menanti belah....Harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari.

Saya tetap menasihatkan dengan penuh konsisten supaya setiap pasangan yang memilih untuk bercerai agar memikirkannya semula. Timbang dan fikir berkali-kali...Bahawa bila berlaku perceraian nanti, bukan kita sahaja yang jadi mangsa tetapi banyak pihak akan turut terkorban.!



Tiada ulasan: