Selasa, 6 Januari 2009

KedahFM 18/12/2008 - MEREKA BOLEH MENJADI MUSUH...

Assalamualaikum...

Hari ini, saya menggantikan tempat al-fadhil Ustaz Haji Aminuddin abdul Rahim yang telah menggantikan tempat saya sebelum ini. Hari ini saya bercakap tentang bagaimana sebahagian suami/isteri dan anak-anak kita boleh bertukar menjadi musuh.

Sahabat-sahabat yang dikasihi...
Ketika mereka yang mendirikan rumahtangga mengimpikan pasangan hidup yang sanggup bersama dalam susah dan senang..berkongsi suka dan duka...sanggup menghadapi segala bersama, berapa ramai yang kemudiannya kecewa bila pasangan hidupnya berubah....cinta beralih arah, khianat, berakhlak buruk dan sebagainya. Gejala nusyuz, syiqaq dan dharar menjadi igauan buruk dan mimpi ngeri yang menyeksa tangkai hati!

Ketika mereka yang dikurniakan cahayamata mengharapkan kelahiran orang baru dalam keluarga akan hanya menambah seri keluarga, lahirnya anak soleh penyejuk mata ayah dan bonda, berapa ramai yang kemudiannya kecewa bila anak yang diharap menjadi pembela orang tuanya di hari muka, rupanya petualang yang hanya tahu melukakan!...Malim Kundang! anak derhaka!

Dalam Surah At-Taghabun ayat 14 AllahSWT berfirman:


يا أيها الذين آمنوا إن من أزواجكم وأولادكم عدوا لكم فاحذروهم

Yang bermaksud : Wahai orang2 yang beriman; sesungguhnya ada di antara isteri2 kamu dan anak2 kamu yang menjadi musuh bagi kamu, oleh itu awaslah dan berwaspadalah terhadap mereka.

Tiada ulasan: