Jumaat, 23 Januari 2009

SAYA YANG MENURUT PERINTAH


DI ARAH KE MESIR…


Saya telah menerima arahan berdasarkan surat yang ditandatangani oleh Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman yang ditujukan kepada Ybgh. Dato’ Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman; yang meminta perlepasan agar saya dibenarkan ‘terbang ke Mesir’ untuk urusan terima dan serah tugas daripada Pegawai Kebajikan Pelajar Kedah Mesir, Ustaz Zakaria Osman.

Di samping ayahanda lagi guru tercinta Haji Ahmad Haji Ibrahim yang sedang memangku anakanda saya yang ke 7 Ahmad Bin Yusoff


Bergenang air mata ayahanda saya yang umurnya sudah menghampiri angka 84 tahun bila saya khabarkan berita ini padanya. Perasaan saya bercampur-campur….gembira, sedih silih berganti. Nyata ayah saya begitu cepat redha dengan ketentuan Ilahi Rabbil Izzati. “ Kalau rezeki Yusoff di Mesir…nak buat macammana”…beliau langsung membaca “ ALLHUMMA LA MANI’A LIMA A’KTHAITA, WA LA MU’THIYA LIMA MANA’TA, WA LA RADDA LIMA QADHAITA. WA LA YANFA’U ZAL JADDI MINKAL JADD!”


Kiranya benar saya terpaksa bertugas di Mesir seperti yang disebut Dato’ SUK waktu saya dibawa oleh Ybhg Pengurus Besar Yayasan Islam Negeri Kedah ke pejabat SUK di Wisma Darul Aman 20 Januari baru ini, memang saya terpaksa buat banyak ‘pengorbanan’. Banyak komitmen saya selama ini yang terpaksa dikorbankan apabila saya terpaksa berhijrah ke tempat baru ini. Kuliah2 saya, kursus2 dan ceramah saya serta ruangan yang sudah ‘sedaging’ dengan saya di KedahFM pasti tak dapat diteruskan….


Apa yang pasti, Siapalah kita di hadapan kehendak dan ketentuanNYA!

Tiada ulasan: