Khamis, 22 Januari 2009

BEBERAPA TUGASAN/PROGRAM SEBELUM BERANGKAT KE MESIR

TUGASAN SATU
MESYUARAT JAWATANKUASA PELAKSANAAN SEKOLAH AGAMA BANTUAN KERAJAAN (SABK
)

Satu mesyuarat penting berkaitan pelaksanaan sekolah agama bantuan kerajaan telah diadakan bertempat di Bilik Mesyuarat Utama, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah Darul Aman. Mesyuarat ini telah dipengerusikan oleh Ybhg. Prof. Dato’ Dr. Saleh Hj. Din selaku Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Majlis Agama Islam Negeri Kedah.


Beberapa keputusan penting telah dicapai dalam mesyuarat ini. Antaranya termasuk pindaan MoU yang akan ditandatangani dengan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dalam masaa terdekat Insyaallah. Dengan merujuk kepada MoU antara Yayasan Islam Kelantan dengan KPM yang telah selamat ditandatangani, pihak jawatankuasa telah bersetuju membuat beberapa pindaan yang menjadikan MoU negeri Kedah lebih perkasa.

Mesyarat ini turut dihadiri Dato’ Syeikh Uzir Baharom YDP MAIK, Tuan syeikh Ismi Anuar Abdul Halim Pendaftar Sekolah-Sekolah Agama, Tn. Syeikh Zainol Jamal Pegawai Khas Agama kepada YAB MB Kedah, En. Roslizan Pegawai Khas Kanan kepada YAB MB, Dato’ Syeikh Abdul Razak Yusof, Pn Mashri Penolong Penasihat Undang2 Negeri Kedah serta beberapa yang lain.
Satu mesyuarat yang melibatkan pihak MAIK dan KPM akan diadakan pada awal Februari akan datang bagi membincangkan perkara yang sama. Semoga Allah mempermudahkan segalanya.

TUGASAN DUA
MAJLIS PERTUNANGAN USTAZ MOHD. HAFIZ HAJI AHMAD

Saya juga diamanahkan ayahanda saya baru-baru ini mengetui rombongan meminang untuk adik lelaki saya. Rumah bakal isteri adik saya terletak betul-betul bersebelahan Sek.Men.Bukit Payong. Adik saya seorang guru agama dan bahasa arab di sebuah sekolah agama bantuan kerajaan manakala bakal adik ipar saya pula adalah seorang ustazah JQAF di sebuah sekolah rendah di Serdang Kedah.





Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan seperti yang dirancang. Sebelum jamuan makan tengahari yang menyelerakan bakal pengantin lelaki telah ‘dipaksa’ membaca doa selamat. Majlis perkahwinan akan berlangsung pada bulan Mei akan datang. Semoga 'masjid' yang akan dibina segera kukuh dan tersergam indah.....
TUGASAN TIGA
MESYUARAT PELAKSANAAN MAJLIS KHATAM ALQURAN KANAK-KANAK KAFA PERINGKAT KEBANGSAAN 2009.

Pada tanggal 8 Januari baru-baru ini, saya telah menghadiri satu mesyuarat berkaitan perlaksanaan majlis sah khatam alquran yang akan diadakan kali pertama peringkat kebangsaan yang dijangka melibatkan 5000 kanak-kanak KAFA dari seluruh negara termasuk dari Sabah dan Serawak.




Sekiranya ia menjadi kenyataan, ia adalah satu sejarah negara sekaligus satu penghargaan besar untuk kanak-kanak terpilih yang telah berjaya khatam dalam pengajian alquran mereka. Mereka akan diraikan dalam satu majlis yang gilang gemilang yang mungkin akan disiarkan secara langsung oleh RTM. Majlis ini akan dirasmikan oleh YAB Perdana Menteri atau wakilnya dari kalangan Menteri.








Tiada ulasan: