Rabu, 28 Januari 2009

REMAJA ISLAM DAN KRISIS IDENTITI

Assalamualaikum sahabat...
Sesungguhnya remaja adalah aset berharga yang sangat penting kepada survival ummah dan negara. Kiranya mereka diabaikan, maka sebenarnya kita tanpa sedar telah menjadi pengkhianat kepada amanah yang besarAllah pikulkan pada kita. Remaja hari ini adalah pemimpin masa hadapan.!
Enam hari meninggalkan tanah air tercinta, sebaik pulang dan menatap dada akhbar benak saya rasa sakit bila membaca tentang remaja kita. Ketika remaja Palestin sedang bertarung nyawa bersama para pejuang mempertahankan Agama dan tanah Al-aqsa dengan gagah beraninya, remaja kita pula sedang mabuk dalam hiburan melampau, dadah, dedah, rempit, jual tubuh tanpa bayaran untuk keseronokan, lari dari rumah dan macam-macam lagi.
Dalam sebuah hadis, Junjungan Nabi kita Muhammad pernah menyebut :-
الشباب شعبة من الجنون
Yang bermaksud :" Muda/mudi (remaja) itu satu cabang dari kegilaan "
Mereka sebenarnya sedang menghadapi satu krisis dalam diri, mencari peribadi .... dan malangnya mereka dibiarkan tersesat dan GILA oleh KITA!. Sakit dan pedihnya hati ini melihat anak-anak kita yang berlagak dewasa dengan sikap brutal mereka. Dengan pakaian mereka, dengan cara tindak tanduk mereka, dengan cara bercakap mereka....semuanya menyakitkan! Kenapa kita biarkan.... Kenapa sampai hati kita rosakkan suatu yang sangat berharga ini?
Percayalah...Tiada siapa pun di antara kita yang boleh berlepas diri di hadapan Allah nanti. Kita pasti disoal apa yang kita lakukan...Dalam kapasiti kita, apa yang telah kita buat.? Dari mereka yang memegang amanah sebagai pemimpin besar hinggalah yang memikul tanggungjawab sebagai pemimpin keluarga.... Bahkan tiap peribadi akan pasti ditanya nanti!
Terus terang tiap kali saya melihat ayah ibu yang keluar dalam masyarakat, di mana-mana seperti shopping kompleks dan sebagainya, tetapi membiarkan generasi anak mereka melanggar batas hukum agama , saya cukup pedih! anak dibiar berpakaian seperti jalang, gengster...Mereka dibiarkan tidak menutup aurat yang wajib dipelihara. Lagi menyakitkan hati bila melihat si ayah memakai songkok dan si ibu pula berudung litup manakala anak-anak terdedah dan terbuka!
Ke mana kita nak pergi sebenarnya....Ke mana sudahnya hidup ini? Apakah kita akan menungkat langit ini? Adakah kita tak akan mati? Tak takutkah kita dengan hari pembalasan?....Tak bimbangkah kita ramai yang akan mendakwa kita nanti termasuka nak-anak kita sendiri...?
Fikir-fikirkan....

Tiada ulasan: