Sabtu, 10 Januari 2009

Kedah FM. 5.30 pm - 21/12/2008

Assalamualaikum....sahabat...

Pertemuan setengah jam di ruang udara KedahFM hari ini 21/12/2008, saya mengulas berkenaan isu Mertua. Insan yang sebenarnya punya jasa yang besar ini kekadang dilihat menjadi penghalang kepada kebahagiaan anak menantu.

Sebagai menantu, kita sepatutnya menghargai kehadiran ibu dan ayah mertua kita. Apa tidaknya..? Bukankah mereka yang menjadi sebab lahirnya suami yang kita cintai atau isteri yang kita sayangi.. Ketika kita menyayangi dan menghormati ayah dan ibu sendiri kenapa tidak kita berikan juga hak ini kepada ayah dan ibu mertua kita? Adalah sangat malang bila melihat dua insan yang sepatutnya diraikan seperti ibu dan ayah sendiri, tiba-tiba dipinggirkan.

Memang tidak kita nafikan terdapat sebilangan ibu atau ayah mertua yang tidak membantu menyelesaikan masalah yang berlaku antara suami isteri, sebaliknya campur tangan mereka lebih memburukkan keadaan. Akibat masing-masing kurang atau cetek ilmu agama, ditambah dengan ego sebagai orang tua yang lebih dulu makan garam, akhirnya mahligai bahagia yang dibina tersungkur menyembah bumi. Yang menjadi mangsa bukan sahaja kita yang menjadi suami dan isteri yang terpaksa berpisah, tetapi yang lebih perit adalah anak-anak yang tidak berdosa kehilangan kekuatan untuk mendepani cabaran hidup!

Fikir-fikirkan...

Tiada ulasan: