Jumaat, 23 Januari 2009

SERAH TERIMA TUGAS SECARA RASMI DI KEDUTAAN

Tanggal Khamis 22 Januari 2009, saya dibawa Ustaz Zakaria Osman selaku Pegawai Kebajikan Pelajar Kedah Mesir ke Kedutaan Besar Malaysia. Kedutaan Malaysia terletak di Mohandiseen, Giza iaitu satu kawasan yang memang telah sekian lama menempatkan banyak kedutaan-kedutaan asing. Kawasan ini boleh dikatakan eksklusif dan agak mewah. Tujuan kami ke sana adalah untuk majlis ringkas serah terima tugas Pegawai Kebajikan Pelajar Kedah Mesir selain saya akan diperkenalkan dengan pegawai dan kakitangan kedutaan.


Di hadapan Bangunan Kedutaan Besar Malaysia

Bersama TYT Dato Duta

Serah Tugas

Terima tugas


Counsellor Kedutaan sebagai saksi


Serah terima tugas secara rasmi

Oleh kerana TYT Dato' Duta mempunyai tamu iaitu rombongan dari Melaka pada ketika itu, saya telah dibawa bertemu Encik Mohd Puzi Dahman Counsellor Kedutaan. Bersaksikan beliau yang mewakili TYT Dato' Duta, Ustaz Zakaria menyerahkan Nota Serah Tugas secara rasmi kepada saya. Walaupun berat tugas yang diterima, sebagai penjawat awam yang telah berjanji menunaikan amanah dengan sebaik mungkin dalam perkhidmatan yang diberi, saya terima tanggungjawab ini dengan pasrah padaNYA. Alhamdulillah, semua pegawai dan kakitangan Kedutan Besar Malaysia sangat mesra ibarat sebuah keluarga besar. Ustaz Zakaria juga telah membawa saya bertemu TYT Dato' Duta yang walaupun penat melayani tetamu-tetamu yang bersilih ganti tetap menerima serta melayani kami dengan penuh kemesraan. Saya juga dibawa bertemu Prof madya Dr. Jamil Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah selain En Mohd Fauzi Mohd Said Setiausaha Kedua, En Samsul Kahar Kamarudin Setiausaha Kedua dan ramai lagi.


Sepanjang perjalanan pergi balik kedutaan yang menempuh kesesakan lalulintas yang memang sangat rutin di sini, Ustaz Zakaria memberikan taklimat pada saya secara tak langsung berkenaan tugasan beliau di sini. Apa pun , pada saya Ustaz Zakaria telah meneroka dan merintis jalan sebagai Pegawai Kebajikan Pelajar Kedah Mesir dengan penuh susah payah dan kini beliau pulang sebagai seorang pegawai yang kaya dengan pengalaman dan getir perjuangan serta pahala berlipat kali ganda atas segala pengorbanan yang telah dicurahkan.

Tahniah dan terima kasih atas segala tunjuk ajar. Tahniah dan syabas juga kerana kepulangan beliau pada 25 Januari nanti, beliau diberi penghargaan oleh Kerajaan Negeri dengan anugerah AMK oleh Ke bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan.

Tiada ulasan: