Rabu, 23 Disember 2009

PERJUMPAAN PERDANA ASRAMA DARUL AMAN

Salam rindu dari kejauhan...

Selepas solat Isya' tanggal 22hb Disember 2009, saya bertemu semua penghuni yang tinggal di ketiga-tiga Asrama Darul Aman di Kaherah. Pertemuan yang melibatkan Asrama Darul Aman 1 (Awwal Sabiek ) Asrama Darul Aman 2 ( 'Imarah Transit - Haiyyu Sabiek ) dan Asrama Darul Aman 3 juga di Haiyyu Sabiek itu diadakan di Dewan At-Tasamuh Wal Ikha', Asrama Darul Aman 3.

Kecuali mereka yang uzur dan memaklumkan kepada pihak pentadbiran, semua penghuni memberikan komitmen hadir walaupun terpaksa bersesak dalam dewan yang bersaiz sederhana itu. Sebelum saya bersyarah panjang lebar, Pemangku YDP MKKK Us. Nazrul, saya minta berikan sedikit aluan. Turut hadir dalam perjumpaan besar itu, AJKT dan HEWI selain kakitangan yang bertugas langsung dengan Pejabat Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir.








 

Panjang lebar saya bercakap tentang asrama dan peraturannya. Alhamdulillah saya puas kerana telah membuka ruang yang seluas-luasnya kepada semua penghuni asrama untuk mengemukakan sebarang masalah, aduan maupun pertanyaan. Setelah selesai bercakap tentang asrama dan yang berkaitan dengannya, saya jelaskan kepada semua penghuni tentang kewajipan memberikan komitmen penuh untuk menjayakan sambutan Lawatan YTM Tunku Bendahara Kedah yang akan berlangsung pada 25hb Disember nanti. Satu Jawatankuasa telah dibentuk di kalangan pelajar di bawah MKKK dan saya juga telah bermesyuarat dengan mereka untuk menyelaras segala yang perlu untuk memastikan Majlis Ramah Mesra Bersama YTM Tunku Bendahara nanti berjalan dengan sempurna dan meriah.

Syukur Alhamdulillah kerana saya pernah berpeluang hadir banyak kali dalam majlis bersama DYMM Tuanku Sultan sewaktu saya di JHEAIK dulu. Protokol dalam majlis Raja bukanlah satu perkara yang kecil kerana kesilapan dalam protokol boleh menyebabkan kecacatan besar dan juga mendatang masalah khasnya kepada saya sebagai pegawai yang berasal dari sebuah jabatan kerajaan yang secara langsung berada di bawah DYMM Tuanku Sultan. Satu-satu saya terangkan tentang tatacara protokol dalam majlis Raja kepada semua yang hadir. Alhamdulillah kerana semua nampak cukup serius dan komited...Terus terang, saya bangga dengan anak-anak Kedah, penghuni asrama malam itu...

Tiada ulasan: