Isnin, 17 November 2008

ANAK-ANAK....SATU AMANAH, BUKAN SEKADAR ANUGERAH

Assallamualaikum.....

Di antara anugerah besar yang telah dikurniakan Allah kepada manusia sejak zaman berzaman apabila mereka berumahtangga adalah kelahiran seorang cahayamata. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa sunyi dan sepinya sebuah rumahtangga yang yang tidak diserikan dengan kedatangan ”orang baru” ini. Berapa ramai yang sanggup ke seluruh pelusuk negeri demi penawar dan ubat untuk memastikan alam perkahwinan yang terbina ceria seperti orang lain, diceriakan dengan tangisan dan gelak tawa si kecil. Sehingga ada yang secara sedar atau tidak, melakukan perkara yang mungkin membawa kepada syirik kepada Allah. Semuanya dengan tujuan yang satu- ANAK.

Anak ke 7...Ahmad (sempena nama datuknya) diputerakan pada 7 Oktober 2008

Anak ke 6 Iman bersama mama dan baba di Hospital Sultanah Bahiyah

Bersama isteri Ustazah Nawal dan anak-anak Aufa, Muhammad, Mujahid, Ziyad, Mubarak dan Iman di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Kepala Batas.

Namun, dalam keterujaan mendapat anak, ramai yang lupa satu perkara yang lebih besar dan lebih penting dari itu...... proses melahirkan seorang bayi, yang pasti melalui kesukaran dan kesakitan, walau saya tidak pernah merasainya sendiri.... Tetapi, membina keinsanan seorang anak, menjana jiwa kehambaanya, membina keimanan dan ketaqwaannya; sesungguhnya adalah lebih sukar dan perit lagi. Ramai yang tidak ambil peduli hal ini. Alangkah malangnya diri, apabila dianugerahkan Allah nikmat anak yang bukan semua orang mampu memilikinya, tiba-tiba kita mempersiakan nikmat ini...membiarkan anak-anak membesar tanpa mendapat sesuatu yang sepatutnya diberikan oleh kita...ibu ayahnya.

Ketika ramai kita terkejar-kejar mencari harta dunia, ramai yang lupa ANAK adala harta yang sangat mahal harganya dunia dan akhirat. Di dunia, orang tidak bising bertanya berapa buah rumah banglow milik kita atau berapa banyak saham kita di papan bursa. Tetapi yang selalu ditanya " berapa anak kita sekarang ?..anak sulung kat mana?...etc". Baik nama anak kita disebut, baiklah nama kita sebagai ibu ayahnya dan begitulah juga sebaliknya, bila buruk nama anak kita disebut orang, maka buruklah pula nama ibu ayahnya! Itu baru dunia...

Bayangkan bila kembali ke alam akhirat di mana segalanya sudah tidak dinilai dengan RM, pangkat, keturunan maupun kedudukan. Kalaulah ketika itu ANAK kita datang sebagai ANAK DERHAKA ALLAH dan RASUL......sewaktu hidup mereka di dunia, kita biarkan mereka dengan serakahnya nafsu, tenggelam dalam syahwatnya dunia..."bersultan di mata beraja di hati". Kita biarkan mereka buta agama...buta al-quran...kita hanya puas hati melihat mereka gemerlapan dengan cemerlang dunia dan sedikitpun tak ambil kisah dengan kegelapan alam akhirat. Alangkah malangnya kita di sana....Tiba-tiba kita jadi sangat miskin dan papa...jatuh MUFLIS!

Sudahlah amalan sedikit, infaq pula kurang dan kalau adapun bersalut kepentingan....Alangkah menyesalnya kita ketika itu!

Satu hari seorang sahabat bertanya Baginda Nabi SAW "dalam Islam apakah yang paling ringan dan apa pula yang paling berat?..Nabi SAW pun menjelaskan yang bermaksud "Yang paling ringan ialah kamu mengucap dua kalimah syahaadah dan yang paling berat ialah kamu menunaikan AMANAH"!

Manakala dalam sebuah hadis yang lain pula Nabi menjelaskan bahawa "tiap yang dilahirkan (anak) itu lahir dalam keadaan fitrah ( suci dan tidak berdosa) maka dua ibu dan bapanyalah yang menjadikan ia yahudi atau nasarani mahupun majusi"

Sebenarnya , kita menuai apa yang kita semai...Kalau kita selama ini menyemai lalang apa diharap yang akan tumbuh itu adalah padi!

Fikir-fikirkan..............

Tiada ulasan: