Khamis, 27 November 2008

Ibarat Membesarkan Anak harimau...

27/112008..Khamis.


Assalmualaikum. Kita dikejutkan buat kesekian kalinya dalam Harian Metro kelmarin dan hari ini dengan kisah remaja mengamuk. Walaupun agak acap kali kita membaca berita kegelinciran sesetengah remaja yang bertindak diluar batasan, tetapi kisah kali ini agak luar biasa. Kisah seorang anak remaja lelaki berusia 15 tahun mengamuk setelah bertengkar dengan bapanya seorang anggota polis berpangkat Sarjan tergamak mengambil pistol bapanya dan menembak secara rambang sehingga mencederakan ibunya sendiri adalah satu kisah yang tragik! Remaja anak sulung dari empat adik beradik itu seolah-olah hilang akal apabila dia kemudiannya dengan berani melarikan diri bersama senjata api milik bapanya itu. Dia hanya ditangkap setelah tengah malam hari kejadian malah dia masih sempat menyewa sebuah rumah tumpangan pada hari berkenaan.


Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul....mungkin peribahasa yang tepat untuk menggambarkan betapa beratnya penanggungan kedua ibu bapa malang ini...betapa kecewanya mereka apabila anak lelaki sulung yang diharap menjadi anak harapan...anak soleh yang penyayang lagi berakhlak mulia, yang akan sanggup mengorbankan nyawa kalau perlu demi ayah dan bonda, tiba-tiba bertukar menjadi ganas dan buas! Rupanya, anak sendiri menjadi musuh dalam selimut...Ibarat api di dalam sekam...gunting dalam lipatan!....Anak yang kecilnya dulu ditatang umpama menatang minyak yang penuh. Dialah permata hati,,,dialah penyejuk mata ayah dan bonda! Tetapi, alangkah kecewanya rasa bila anak yang amat dikasihi ini berubahlaku hari demi hari. Makin meningkat remaja, makin hilang rasa hormat pada yang lebih tua. Tak peduli lagi soal hati ibu ayah yang terluka...soal menjaga maruah mereka yang tercalar bila dipanggil mengadap pihak sekolah kerana masalah disiplin dan perlanggaran etika. Pendek kata, bersultan di mata beraja di hati!



Sebenarnya, kita hanya menuai apa yang kita semai! Bila kita tidak memberikan hak anak-anak kita waktu kecil mereka, maka kita tidak akan memiliki hak kita waktu remaja dan dewasa mereka! Hak anak-anak kita waktu kecil mereka ialah kenal Allah, kenal Nabi, cinta Allah, cinta Nabi, kenal Quran, kenal Sunnah. Tetapi bila yang kita hadapkan pada mereka hanya duniawi dan duniawi, tiada lagi ukhrawi....Kita tidak memberikan mereka ilmu agama, yang kita beri hanya ilmu dunia. Kita beri mereka kebebasan, kita tidak kenalkan mereka batas sempadan, dosa pahala.....Akhirnya, kita terpaksa membayar harganya! Kita kehilangan mereka ketika kita masih di sini, di dunia ini lagi! Bayangkan andai kehilangan itu berpanjangan sampai ke sana!....Akhirat yang kekal abadi! Alangkah malang dan celakanya kita!


Fikir-fikirkan....

Tiada ulasan: