Isnin, 17 Ogos 2009

PERJALANAN PALING LAMA...

Salam rindu dari kejauhan...

Sejak keluar dari rumah malam tadi sekitar jam 11 malam, saya sebenarnya sudah dalam perjalanan pulang ke Mesir. Saya terpaksa bertolak lebih awal kerana penerbangan dari Pulau Pinang ke Singapura pada awal pagi. Pada awalnya, saya merancang untuk bermalam di salah sebuah hotel berdekatan lapangan terbang. Tetapi disebabkan saya lewat sampai ke Kulim, saya membuat keputusan bertolak ke lapangan terbang selepas subuh.

Setelah bersalaman dan berpelukan buat kali terakhir dengan ibu dan kakak, saya segera bertolak menuju Pulau Pinang. Kakak Fatimah siap menyediakan satu tupperware nasi putih sebagai bekal makan tengahari dan malam ketika transit di Singapura nanti. Saya akan transit hampir 12 jam di Lapangan Terbang Changi. Ketika singgah bersarapan roti canai di Restoran Pelita , saya membeli 2 ketul ayam goreng dan dua biji roti canai tanpa kuah. Membawa sebarang makanan berkuah adalah dilarang di atas pesawat.

Disambut Ustaz Taib dan Ustazah Sakinah

Makan pagi

Selamat tinggal...Pualau Pinang dari udara

Sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, saya disambut saudara sepupu Ustaz Taib seorang pensyarah di Institut Perguruan Pulau Pinang dan isterinya Ustzh Sakinah seorang guru di pulau peranginan itu. Seperti yang saya jangka barang yang dibawa melebihi had yang dibenarkan. Saya terpaksa membayar lebih 2 ribu ringgit setelah puas memujuk dan membuang sebuah kotak yang berisi makanan yang dikirim untuk pelajar di Mesir. sebelum kotak itu dibuang caj dikenakan lebih 3 ribu ringgit!

Sebenarnya kotak besar berisi plaque sahaja sudah hampir 30 kg. Kotak-kotak berisi jam berjenama pula saya masukkan dalam beg yang akan dibawa ke dalam kabin. Manakala bingkai gambar saya masukkan ke dalam beg yang saya galas di belakang. setelah bersarapan kali kedua dengaan Us. Taib dan Ustzh Sakinah saya dihantar masuk dengan lambaian terakhir perpisahan.

Sejam pejalanan dari Pulau Pinang, saya sampai sekitar jam 11.00 pagi. Saya punya banyak masa kerana saya hanya akan berlepas ke Kaherah melalui Dubai pada jam 11 malam nanti. Lapangan Terbang Antarabangsa Changi memang terkenal sebagai salah sebuah lapangan terbang terbaik dunia. Dengan tiga terminal yang dihubungi dengan mudah melalui aerotrain, banyak kemudahan-kemudahan percuma yang disediakan seperti mesin urut kaki, internet percuma dengan kemudahan PC, zon penggunaan internet bagi mereka yang mempunyai laptop sendiri dengan disediakan meja, kerusi dan point kuasa elektrik dan banyak lagi. selain itu, lapangan terbang ini juga mempuyai taburan kedai-kedai yang sangat banyak, kemudahan rehat dan hiburan serta sukan percuma sehinggalah kemudahan klinik kesihatan dan ibadat yang selesa.

Taman dalam air port

Siap dengan kolam ikan

antara kemudahan rekreasi pendidkan yang disediakan

Musim hujan di Singapura dan Malaysia

Urut kaki percuma

Bagi mereka yang tidak mempunyai lap top

Surau atau "meditation room"

Sayangnya saya terlepas untuk mengikuti "free tour" sekitar bandaraya Singapura ini kerana terlepas masa ditetapkan selain sibuk dengan YM dan blog sendiri. Selepas solat jama' zohor dan asar, saya memilih berehat di tempat tidur yang disediakan terminal 2 itu. Melelapkan mata dengan barang berharga yang berjumlah hampir 10 ribu di sisi kita dalam beg yang dibawa bukanlah suatu perkara yang mudah. Begitu juga bila tiap kali saya terpaksa ke tandas, suspen je bila keluar takut beg itu hilang!!!

Bersiap untuk tidur...

Santai..

Kemudahan sukan dan rekreasi

Selepas solat jama' maghrib dan isya', saya sekali lagi makan bekalan yang dibawa, nasi putih dan ayam goreng. Alhamdulillah, nasi yang dibekal kakak saya cukup untuk dua kali makan. Apalagi saya ada extra dua keping roti canai...Terima kasih banyak kak!! Memang panjang sungguh perjalanan ini...Hampir jam 10 malam, semua penumpang dipersilakan masuk ke bilik terakhir sebelum dipersilakan masuk ke perut kapal terbang. Syukur pada Allah kerana dua beg berat yang saya bawa sekali lagi melepasi pemeriksaan.

Tujuh jam dari Singapura ke Dubai dalam penerbangan padat dengan penumpang. Saya jangka bila memilih duduk di bahagian belakang kapal terbang, akan ada kerusi yang kosong. Rupanya jangkaan saya meleset! Kebetulan saya bertemu berpuluh pelajar lelaki dari UAE yang pulang ke Abu Dhobi dalam penerbangan yang sama. Hiruk pikuk kabin belakang kapal terbang dengan suara mereka yang tak heran dan buat pekak dengan teguran paramugara supaya menghormati penumpang lain yang sedang tidur.

Bersama sebahagian pelajar dari UAE

Setelah transit di Dubai hampir sejam, saya menyambung perjalanan yang cukup aman kerana bahagian belakang kapal terbang kosong tiba-tiba!....Ramai sungguh rupanya yang turun di Dubai dan sedikit sekali yang naik dari Dubai ke Kaherah!! Selepas tiga jam penerbangan dari Dubai, saya selamat sampai ke Kaherah hampir jam 6 pagi waktu Mesir atau 11 pagi waktu Malaysia. Kalau dijumlahkan perjalanan saya yang bermula 11 malam 15hb dari Alor Setar dan sampai di Kaherah pada 17hb pagi (11 pagi waktu Malaysia), bermakna saya telah berada dalam perjalanan pulang ke Kaherah yang mengambil masa lebih 35 jam!!!

Bahagia disambut isteri dan anak

Lebih 35 jam sebelum dapat bertemu mereka yang saya sayang di bumi Auliya'....dalam perjalanan yang melelahkan! Alhamdulillah 'ala ssalaamah!!!