Rabu, 26 Ogos 2009

SEMARAK TAFAQQUH RAMADHAN 1430 DAN IFTHOR PERDANA 1

Salam Ramadhan dari kejauhan...

Selasa 25hb Ogos 2009, saya masih dalam tempoh berehat di rumah kerana pihak berkuasa Hospital Jirahiyyat al-Yuamul Wahid memberi cuti sehingga Khamis. Pun demikian, saya merasakan diri ini sudah cukup bersedia untuk kembali ke tengah medan...Alhamdulillahi bihi tatimmus solihat.

Sebab itu, bila anak-anak Kedah bertanya tentang bersediakah kita untuk majlis Ifthor Perdana kerana sudah ada yang mahu membiayainya..., saya terus saja memberikan persetujuan. Saya memang cukup yakin dengan jentera yang sedia ada di pihak anak-anak Kedah di Lembah Nil ini. Pengalaman Majlis Penutup Daurah Mukassafah bersama Masyayikh al-Azhar yang gilang gemilang baru-baru ini sudah cukup meyakinkan saya. Sebenarnya majlis itupun hanya saya saksikan melalui siaran langsung AlMuttaqinTV dari kamar 111 di Hospital Jirahiyyat sewaktu hari kedua saya ditahan di situ....

Yang pasti , tanpa kehadiran saya, anak-anak Kedah berjaya mengendalikan keadaan dengan begitu baik dan sempurna...Syukur pada Allah dan tahniah pada semua jentera...MKKK, AlMuttaqinTV dan semua! Abah bangga dengan kalian!!!

Kain rentang di luar bangunan asrama..datang jangan tak datang!!

Penuh n melepu..

Dalam dewan...

Tingkat 2 banin..

Datang awal duduk di depan...

Penuh sampai ke belakang...

Pulang ke rumah dari hospital, saya disambut dengan meriahnya Pengajian Tafaqquh Ramadhan oleh Fadhilatu Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Albanjari Almakkiyang berlangsung setiap selepas Solat Asar dan selepas Solat Tarawih di Asrama Darul Aman 3. Rakan-rakan di Malaysia atau bahagian lain dunia juga boleh mengikutinya secara langsung kerana ia dipancarkan LIVE oleh AlMuttaqinTV. Saya sangat teruja melihat sambutan hebat anak-anak Malaysia kepada majlis taalim ini. Lebih bersyukur kerana majlis pengajian ini ikut diambil manfaatnya oleh anak-anak Singapura, Thailand selain dari Indonesia. Pendek kata, dewan melimpah dengan banin yang terpaksa naik ke tingkat 2 dan 3. Manakala banat pula terpaksa ke tingkat 5, 6 dan 11. Alhamdulillah kerana kita telah mendapat biaya dari pejabat YAB MB bagi tujuan membeli beberapa buah TV Plasma. Hasilnya, kita telah membekalkan 2 tv di dewan dan juga di tingkat-tingkat 2, 3, 5, dan 6. Tingkat 11 adalah rumah tamu yang memang sudah siap dengan TV plasma bersaiz besar.


Alhamdulillah dapat juga tengok muka tok guru..


Rumah tamu tingkat 11

Beriani dan daging masak hitam

untuk mereka yang ingin "take away"

Sedia untuk diagihkan...

Berbuka di laman....

Jamuan di rumah pegawai...

Selesai kuliah sebelum berbuka, Fadhilatus Syeikh Nuruddin mengetuai bacaan tahlil dan jamuan berbuka petang itu ikut dihadiri Fadhilatus Syeikh Asyraf dan beberapa tetamu lain selain Syeikh Nuruddin sendiri di kediaman saya. Ifthor Perdana 1 ini dibiayai oleh Ustaz Syaari, orang Kedah paling lama menetap di Mesir yang lebih dikenali sebagai Pak Tam Syaari. Terima kasih bagi pihak semua untuk Pak Tam Syaari, moga Allah SWT akan memberkati kehidupan Pak Tam sekeluarga dan juga merahmati kita semua di bulan Ramadhan yang mulia ini..Aameeeen.

Tiada ulasan: