Rabu, 11 November 2009

KE MAKTAB MAHMUD ALOR SETAR

Salam rindu dari kejauhan....

Hari keempat di Malaysia, Rabu..,saya menolak dengan baik untuk bersarapan di rumah kak Hamidah untuk memastikan perut saya kosong sekurang-kurangnya 10 jam. Tujuan berbuat demikian kerana saya dah siap dalam jadual tiap kali balik ke tanah air untuk ke Farmasi Utara, tempat biasa saya melakukan pemeriksaan tekanan darah, bacaan gula dan kolestrol. Hampir enam bulan saya di Kaherah, Alhamdulillah tekanan darah dan gula saya masih stabil, cuma kolestrol saya melepasi tahap normal...hu..hu..:(


Lebih baik tahu dari tak tahu...(dalam banyak2 farmasi, kat sini yang bila kita dicucuk tak berapa rasa sakit)


Keluar dari Farmasi Utara, saya ke Maktab Mahmud Alor Setar, sekolah lama saya dan isteri...belajar dan mengajar satu masa dulu. Hajat membuat kunjungan hormat bertemu Pengetua barunya yang masih muda, Syeikh Syafie Ismail, namun beliau dimaklumkan sedang mengikuti kursus di Genting Highland. Seronok kerana dapat bertemu semula dengan rakan-rakan lama yang hanya tinggal beberapa orang itu....Manakala kebanyakan guru Maktab Mahmud Alor Setar sekarang adalah 'orang baru'.


 Aku pernah belajar di sini....


 
Aku pernah mengajar di sini...



Bersama Teacher Munirah (kak iparku) dan Ustazah Nasriah (sahabat baik isteriku)



 Gigih dan dedikasi..(Bilik Guru Puteri)



 
 Bersama guru paling senior..Ustat Man..


 
Guru Bahasa Inggeris warga India Mr.Nala..

 
Bilik Guru Putera..
 
 
Bersama rakan-rakan lama Us.Jamil Mohammad (mantan Pengetua Maktab Mahmud Yan), Cikgu Ramli, Cikgu Hamidon dan Cikgu Zaki

Jam 1 petang, time rehat pejabat...saya singgah di tingkat 12 Bangunan Sultan Abdul Halim menggantikan Ybhg.Ustaz Hafez Mustafa dalam slot kelas agama. Sebelum saya berhijrah ke Kaherah dulu, saya memang regular setiap Selasa dengan kakitangan di bangunan itu.



Melepas rindu..
 
 
satu-satunya lelaki...di hujung dalam gambar!!

 
Mereka yang setia..

Hampir enam bulan selepas saya berhijrah, nampaknya yang bertambah masih golongan hawa dalam kelas agama di situ, manakala golongan lelaki masih "malu-malu" seperti dulu. Hari itu hanya seorang lelaki di tengah-tengah puluhan wanita!!!

Tiada ulasan: