Ahad, 28 Jun 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU

Salam rindu dari kejauhan....

Saya dan Ustaz Zakaria serta saudara Abu Bakar dan juga Aidil Azwal sampai di Lapangan Terbang Antara Bangsa Kaherah lebih kurang jam 7 petang. Setelah melalui perjalanan hampir lapan hari, jauh dari keluarga, akhirnya saya kembali bertemu mereka, orang-orang penting dalam hidup saya di Kaherah ini.


Sebaik saya sampai ke Asrama Darul Aman 3 yang menjadi kediaman saya dan keluarga di bumi Mesir ini, anak-anak Kedah kat sini yang memang sudah selesai menghadapi peperiksaan baru-baru ini dilihat sedang sibuk membuat persiapan akhir untuk majlis akad nikah sepasang mempelai dari kalangan anak Kedah yang akan dilangsungkan pada besok hari. Maknanya, besok saya akan dapat anak menantu baru!


Bersama anak menantu baru...

Sewaktu saya berlepas ke Lawatan Jordan / Syria tempoh hari, anak-anak Kedah di Lembah Nil ini sudah siap bermesyuarat dan mengaturkan segalanya berkaitan majlis bersejarah itu. Majlis akad nikah saudara Mohd Khairuzzaman Said dan saudari Norbaishatul Ahmad itu akan diadakan selepas solat Isyak bahkan persiapan masak memasak telah dibuat sejak pagi lagi. Saya cukup bangga dengan anak-anak Kedah di sini yang saya lihat cukup ringan tulang, bahu membahu sedaya upaya bekerjasama bagi menjayakan majlis akad nikah dan kenduri kesyukuran itu. Semuanya dilakukan secara gotong royong!

Menanti penuh debaran

Sekali lafaz jadi suami....

Kek hantaran buatan sendiri

Gubahan penuh kretiviti

Lelaki di sebalik hantaran penuh kreatif


Malam yang dinanti pun tiba.....Detik penuh debaran yang dilalui setiap pasangan yang memasuki gerbang perkahwinan dilalui dengan selamatnya.... Khutbah nikah dan akad nikah
disempurnakan Ustaz Yazid Atache Pelajaran di Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah. Dengan sekali lafaz, mereka sah sebagai suami isteri. Majlis diakhiri dengan jamuan nasi beriani yang cukup menyelerakan dan sesi bergambar. Bagi pihak pejabat PKPK serta isteri dan anak-anak diucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU dengan iringan doa moga sentiasa dalam barakah dan rahmat Allah selalu. Barakallah Fikuma..Wa Baraka 'Alaikuma...Wa Jama'a Bainakuma Fi Khair..!

Watak-watak penting di gedohok!


Semangat gotong royong dan kesukarelaan!

Acar timun dalam pembikinan...

Tumis gulai daging.....

Teman dan sahabat...Hadirin Lelaki.

Jamuan beriani di dinihari...

TERBANG SEKAWAN BURUNG KETITIR
HINGGAP DI ATAP TIDAK BERSANGKAR
KASIH BAGAI INTAN SEBUTIR
MAKIN DIGILAP MAKIN BERSINAR.....

1 ulasan:

nazliahnazeer berkata...

salam ustaz.sihat? rindu la kat ustazah nawal, nanti ust kirim salam ek kat ustazah. ;)