Sabtu, 27 Jun 2009

SYRIA - HARI TERAKHIR 23 JUN 2009

Salam rindu dari kejauhan....

Malam tadi, saya cuba publishd entry baru cerita Syria tapi gagal. Hampir tiga jam saya bersengkang mata setelah balik dari pertemuan dengan kepimpinan KKDS di rumah Persatuan Pelajar Malaysia Syria. Namun apakan daya, semuanya ketentuan Allah SWT belaka…..Saya tertidur dalam keletihan dan kesedihan!


Selepas makan pagi bersama ahli rombongan, saya naik semula ke bilik dan mengambil peluang sejam dua terakhir untuk publishd entry yang telah siap sebenarnya malam tadi. Namun, oleh kerana sebahagian gambar tak sempat saya save, saya terpaksa upload semula….

Pengangkutan awam di Damsyik


Hujung jalan pintu masuk Pasar Hamidiyyah


Latar belakang bangunan "Perpustakaan Negara Syria"

Jam 11 pagi semua ahli rombongan berkumpul untuk check out lebih awal dari hotel. Setelah semua urusan selesai, kami bertolak untuk menyaksikan pemandangan kota Damsyik dari atas puncak Jabal Qasiun iaitu antara puncak tertinggi di Damsyik. Pemandangan kota Damsyik dari atas sangat cantik dan menarik. Secara jujur, kota Damsyik memang cantik dan jauh lebih bersih dari kota Kaherah. Sistem trafiknya jauh lebih tersusun dengan pemandu kereta di jalanrayanya cukup berdisiplin. Setiap pemandu akan bukan sahaja memastikan dirinya memakai tali pinggang keledar, bahkan pennumpang juga disuruh memakainya. Paemandu teksi yang saya tumpagi ke rumah persatuan menceritakan ketegasan polis trafik terhadap mereka yang melakukan kesalahan undang-undang jalan raya di Syria. Tidak hairanlah di setiap simpang dalam kota Damsyik hampir semua mempunyai lampu isyarat yang dipatuhi oleh setiap pengguna. Bayangkan denda langgar lampu isyarat di Syria lebih RM1000.00 mesti dijelaskan.

Bulatan besar yang cantik


Pemandangan kota Damsyik dari atas Jabal Qasiun

Bersama YDP MKKK dan YDP KKDS

Bergambar kenangan bersama VIP rombongan


Kota Damsyik yang saya perhatikan adalah sebuah bandar yang mempunyai banyak masjid yang besar dan kemudahan taman-taman rekreasi yang banyak. Dengan udaranya yang jauh lebih bersih disebabkan ketiadaan habuk padang pasir seperti di kota kaherah, maka kota Damsyik sungguh mengasyikkan. Mungkin kerana bandarnya tidak sepadat Kaherah, kota ini dapat diuruskan dengan lebih tersusun. Yang pasti bunyi hon kereta yang selalu kedengaran di Kaherah hampir langsung tidak kedengaran di sini!


Bersama lima pelajar dari KKDS yang setia mengiringi, ahli rombongan singgah makan tengahari kali terakhir di Damsyik di sebuah Restoran nasi Mandi yang menyelerakan. Apalagi bila dihidangkan bersama kambing. Saya kebetulan makan setalam dengan Ustaz Zakaria yang diberi sebiji kepala kambing. namun demi merai sebahagian ahli rombongan yang tak makan daging kambing, pihak urusetia turut memesen beberapa set nasi mandi bersama ayam.

Di hadapan Restoran Nasi Mandi


Nasi Mandi Kambing

Kepala kambing...

Sampai di air port, beberapa pemimpin pelajar dari kalangan exco KKDS turut serta meramaikan Lapangan Terbang Antarabangsa Damascus atau Damsyik pada petang itu. Selesai semua urusan check in dan timbang barang dan setelah mengambil beberapa keping gambar bersama, masing-masing kemudian menuju destinasi, pulang ke pangkuan keluarga tercinta dengan seribu satu kenangan dari bumi Jordan dan Syria....

Bersama mantan Pegawai Kebajikan Anak Kedah Mesir

Update Blog..

Kepada semua yang terlibat membantu pihak urusetia seperti pihak Kedutaan Malaysia Jordan , Kedutaan Malaysia Syria, pihak Jabatan Penuntut Malaysia Jordan serta pimpinan persatuan di Jordan dan Syria yang bersusah payah membantu memudahkan segala urusan di sepanjang lawatan YINK / Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman di kedua-dua buah negara, saya bagi pihak urusetia mengucapkan ribuan terima kasih.











Tiada ulasan: